دوش آب سرد

دوش آب سرد؛ از درمان افسردگی، تا کارآفرینی

خواص دوش آب سرد را برخی از مردمان کهن به خوبی می‌دانسته‌اند. همه ساله در برخی از جاهای جهان، جشن‌های کم فروغ و رو به خاموشی همچنان انجام ‌شود. یکی از این جشن‌ها و سنت‌ها، دوش آب سرد است. احتمالاً شما هم هر از گاهی در اخبار دیده‌اید که شخصی در سرمای زمستان، در برکه و رود و دریاچه و اقیانوسی پر از یخ و آب، شنا می‌کند.

این اتفاق‌ها برای بسیاری از ما خارق العاده است. و تبدیل به یکی از اخبار جالبی می‌شود که شبکه‌های تلوزیونی سراسر دنیا به مردم نشان می‌دهند. اما سوالی که احتمالاً از ذهن شما رد شده، این است که: آیا شنا در آب‌های سرد، کار عاقلانه ای است؟

 

خواص آب سرد

وقتی که از خواص آب سرد صحبت می‌کنیم، عموماً با دشواری فراوانی مواجه هستیم. اغلب ما از دوش آب گرم، شنا در چشمه های آب گرم بسیار شنیده ایم. برای مثال، کمتر کسی است که اندکی در جغرافیای ایران سفر کرده و از سرعین و چشمه‌های آب گرمش نشنیده باشد.

برای بسیاری از ما بدیهی است، و یا شاید به نحوی مفروض در نظر گرفته شده که آب گرم خواص درمانی دارد. ممکن است تصور کنیم که در آب گرم، امکان ریلکس شدن و آرامش بیشتر می‌شود. بنابراین، حداقل خاصیتی که آب گرم دارد، آن حس آرامشی است که به شما می‌دهد. اما آب سرد چطور؟

استخر آب سرد و گرم

احتمالا شما هم در استخر با آب سرد و گرم مواجه شده اید. برخی ها را هم دیده اید که اندکی را در آب سرد می‌گذرانند و بعد به داخل آب گرم می‌روند. یکی از تفریحات و حتی به نحوی کَل کَل هایی که ممکن است شما هم با دوست و آشنا انجام داده باشید، رفتن به داخل آب سرد و گرم است.

 

ویم هاف و دوش آب یخ

با وجود اینکه همیشه سنت شنا در آب های سرد و یخ خصوصا در مناطق سردسیر و یا در فصل زمستان جزء برخی از آداب و رسوم بسیاری از ملل بوده است. اما کمتر تا بحال مطالعاتی در این زمنیه انجام شده است. وقتی صحبت از سرما و آب سرد و یخ می شود، معروف ترین شخص ویم هاف است. او پس از تروماهای شخصی که در زندگی اش تجربه کرد، شنای آب سرد را شروع کرد. ویم به صورت ناخودآگاه، خود را در حالتی دید که همواره گرایشی عمیق نسبت به شنا در آب های سرد در او ایجاد می‌شد.

 

افسردگی و سرگذشت تلخ همسر ویم هاف

همسر ویم هاف وقتی که خیلی جوان بود مبتلا به افسردگی شد. او و ویم هاف چند فرزند کوچک نیز داشتند. یکی از نشانه‌های افسردگی عمیق و اساسی، افکار خودکشی است. گاهی فرد افسرده خود را در موقعیتی می‌بیند که دنیا یکسره از نظرش تیره و تار است. پایانی برای رنج در ذهن او وجود ندارد و خودکشی تنها راه حل ممکن به نظر می‌رسد. درباره افسردگی و نگاهی تازه به آن، می‌توانید به مطالب سایت مراجعه کنید.

به هر ترتیبی که بود، متاسفانه همسر ویم هاف تصمیم به خودکشی می‌گیرد. این اتفاق، ویم و سایر اعضای خانواده را عمیقاً تحت تاثیر قرار می‌دهد. ویم هاف با غمی بزرگ و اندوهی تسلی ناپذیر روبرو می‌شود. او حالا باید بدون همسری که عاشقش بود با جهان مواجه شود. درست در همین مقطع است که آب های سرد حوالی محل زندگی اش تبدیل به جاذبه‌ و کششی عمیق درون او می‌شوند. سرگذشت کامل ویم هاف را از زبان خودش بشنوید.

ویم به صورت ناخودآگاه، خود را در حالتی دید که همواره گرایشی عمیق نسبت به شنا در آب های سرد در او ایجاد می‌شد.

 

درمانی سرد برای اندوهی سوزان

ویم هاف برای بیش از بیست سال سوگواری و زاری نمی‌کند. بجای آن، به مرور تصمیم می‌گیرد راهی بیابد که به تمامی بیماران افسرده کمک کند. او خود را موضوع ده‌ها و صد‌ها تحقیق علمی می‌کند. از ماندن درون محفظه یخ، تا صعود به قله اورست در حالی که فقط یک شورت ورزشی به پا دارد.
در ویدئو بالا، ویم هاف برای اولین بار موفق می‌شود تحت بررسی پزشکی به دانشمندان نشان دهد که باوجود ماندن در محفظه پر از یخ، می‌تواند دمای بدنش را بالا ببرد. از نظر ویم هاف، آب سرد بهترین معلمی است که او به خود دیده است. یکی از کلیدی ترین آموزه‌های آب سرد، شیوه تنفس کردن است. ویم هاف به مرور یاد گرفته است که با تنفس کردن به شیوه بخصوصی‌، می‌تواند دمای بدنش را حتی در سرد ترین هوا و محیط‌ها بالا ببرد.

 

ساقه مغز و دوش آب سرد

دانشمندان پس از بررسی های فراوان به این نتیجه رسیدند که بدن ویم هاف نسبت به سرما واکنش متفاوتی نشان می‌دهد. او از نظر استقامت در برابر بیماری نیز وضعیت بسیار بهتری دارد. بسیاری از انتقال دهنده‌های عصبی، هورمون‌ها و موادی که بدن برای افزایش سیستم ایمنی استفاده می‌کند. در بدن ویم هاف به صورت فراوان‌تری وجود دارند.
نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که او از طریق تمرین های تنفسی که در آب سرد انجام می‌دهد، با تحریک بخش های کهن‌تر مغز، سبب بالابردن سیستم ایمنی بدن می‌شود. شیوه این کار از راه پاسخگویی بسیار بهتر نسبت به بیماری و آسیب است. حال سوالی که ذهن دانشمندان را مشغول کرده این است: آیا ویم هاف یک فرد استثنایی است؟

 

تکرار نتایج بررسی های علمی

ویم هاف با این چالش از جانب دانشمندان مواجه شد که آیا او تنها کسی است که می‌تواند آدرنالین، سطح پی‌هاش، انتقال دهنده‌های عصبی و هورمون‌هایش را تغییر دهد؟ در این مقطع، شاید معنای کوشش‌های ویم هاف با خطر جدی مواجه شده بود. برای همین او تصمیم گرفت تا سعی خود را بکند. و به این پرسش پاسخ بدهد.
او با تمرین دادن افرادی که هیچ گونه آشنایی و تمرین قبلی با آب سرد ندارند، توانست نتایج مشابهی را در پژوهش‌ها اثبات کند. در واقع، او به هیچ وجه فردی استثنایی نیست. آن طور که دانشمندان نشان داده‌اند. از طریق تمرین‌های تنفسی و مواجه روشن‌مند با آب سرد، دیگران نیز می‌توانند همان منافع درمانی را نشان دهند.

 

ماراتون در بیابان

دانشمندان به ویم گفتند احتمالا شیوه تنفس او و باورهای ذهنی که دارد فاکتور بسیار مهم و شاید اصلی تمامی نتایجی است که از او دیده اند. ویم تصمیم گرفت با دویدن در بیابان، فرضیه اثربخشی تفس و اهمیت ذهنیت را بررسی کند. ویم هاف با دویدن چند کیلومتر در بیابان، توانست به خودش و دیگران نشان دهد که احتمالاً این فرضیه علمی، نسبت خوبی با واقعیت دارد.

 

منافع روان‌شناختی دوش آب سرد

در نزدیک به ده سال گذشته، پژوهش های علمی بر روی پدیده دوش آب سرد وسعت پیدا کرده است. بررسی‌ها حاکی از آن است که دوش آب سرد می‌تواند به کنترل و مدیریت اضطراب، کاهش یا درمان افسردگی، مدیریت و تنظیم هیجانی و برخی دیگر از نتایج درمانی بیانجامد. این نتایج به قدری جالب است که شاید شما هم مثل جول رانیون کنجکاو شده باشید که در زندگی خودتان امتحانش کنید.

 

دوش آب سرد

کارآفرینی و دوش آب سرد

در این ویدئو، جول رانیون که نه پولی داشت، و نه امکاناتی، روزی در حال گلایه و درد و دل کردن با دوستش بود. او از امیدهایش برای شروع کسب و کار خودش گفت و اینکه چرا نمی‌تواند کارهایی را که می‌خواهد، انجام دهد. دوست جول، به او پیشنهاد عجیبی می‌دهد: سی روز دوش آب سرد بگیر. و بیزینس خودت را راه اندازی کن!

جول تصمیم می‌گیرد پیشنهاد عجیب و شاید حتی به ظاهر ابلهانه‌ی دوستش را اجرا کند. در این مسیر، او با تجربیاتی شگفت آوری مواجه می‌شود. او هر روز تقریباً با افکار و احساساتی مواجه می‌شود که او را قانع می‌کردند این کار را نکند. جول تصمیم می‌گیرد با هر سختی که شده، سی روز دوش آب سرد بگیرد. و اکنون چند سال است که او همچنان دوش آب سرد می‌گیرد.

او می‌گوید حین این سی روز، متوجه شدم که تمام افکاری که برای نرفتن زیر دوش آب سرد داشتم را درباره کار نیز داشتم. من نمی‌خواستم که از راحتی خودم دست بکشم. من حاضر نبودم که ۵ دقیقه سرما را تحمل کنم. دلم می‌خواست در کنج راحت و آسوده خودم بمانم. وقتی که متوجه این شباهت‌ها شدم، فهمیدم که می‌توانم تصمیم دیگری بگیرم.

نسخه ویم هاف برای دوش آب سرد

مواجه تدریجی و بدون زور و اجبار با آب سرد. همین! تنها کاری که باید بکنید این است که بجای پریدن زیر آب سرد، این کار را به صورت تدریجی و بدون اجبار انجام دهید. اجازه دهید که در طی چند روز، بدن شما با آب سرد و هر بار با آبی سردتر از روز قبل مواجه شود.

Twitter
Telegram
Pocket
WhatsApp
Email
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *