درمان لختگی خون زردجوبه

لختگی خون؛ جلوگیری از عارضه کرونا و واکسن کرونا

یکی از موضوعات جانبی در زمینه ابتلا به کرونا و یا پس از دریافت واکسن کرونا احتمال بروز لختگی خون است. سال گذشته، دانشمندان دریافتند که برخی از بیماران مبتلا به کرونا، به دلیل لخته شدن خون در بدن شان فوت کرده اند. این یافته سبب شد تا از آن پس، در کنار داروهای موجود برای درمان کرونا، داروهای مربوط به کاهش انعقاد و لختگی خون نیز تجویز شوند تا این عارضه نیز مورد توجه قرار بگیرد.

احتمالا در خبرها دیده ایم که برخی از واکسن ها دارای عوارض جانبی هستند. مهم ترین این عوارض، احتمال لختگی خون است. «تئودور وارکنتین»، استاد آسیب شناسی و پزشکی مولکولی در دانشگاه «مک مستر» در «اونتاریو» کانادا که در نوشتن این گزارش همکاری داشت، گفت: به نظر می رسد واکسن آسترازنکا در افراد خاصی باعث ایجاد آنتی بادی هایی می شود که پروتئینی را در بدن انسان به نام «فاکتور پلاکت ۴» (PF۴)» هدف قرار می دهند. فاکتور پلاکت ۴ باعث فعال شدن پلاکت ها شده و فرایند لخته شدن خون را فعال می کند.

اما این عوارض بسیار نادر هستند. شرکت داروسازی آسترازنکا در بیانیه ای متذکر شد: عوارض جانبی لخته شدن خون ناشی از  واکسن آسترازنکا به قدری نادر است که سازمان دارویی اروپا و سازمان تنظیم کننده داروها و محصولات بهداشتی انگلیس تصمیم گرفته اند این واکسن را در بازار نگه دارند و نتیجه گرفتند که مزایای تزریق این واکسن بیشتر از خطرهای آن است . با این حال، برچسب واکسن به روز می شود تا لخته شدن خون به عنوان یک اثر جانبی بالقوه بسیار نادر بر روی آن ذکر شود.

از روز هفتم آوریل ۲۰۲۱ ، حدود ۸۲ میلیون دوز واکسن آسترازنکا در اروپا تجویز شده است. تقریباً یک چهارم این  مایه‌کوبی‌ها در آلمان و ۳۰ درصد آنها در اتریش انجام شده است. گزارش ها در زمینه عوارض جانبی لخته شدن خون ناشی از تزریق این واکسن در اواخر فوریه ظاهر شد. مطالعات نشان دادند که از ۱۱ بیماری که بر اثر تزریق واکسن آسترازنکا عارضه لخته خون شدن در آنها بروز کرد، ۹ نفر آنها زن بودند و میانگین سنی ۳۶ سال داشتند.

در مجموع می توان گفت که لخته شدن خون بعنوان یک عارضه جانبی بیماری کرونا و همینطور یک عارضه دریافت واکسن، اتفاقی بسیار نادر است، اما همچنان بایست مورد توجه قرار بگیرد.

اضطراب و استرس

چهار وجه که در دوره کرونا و زندگی بایست مورد توجه قرار دهیم

در این دوره، نیاز به ایجاد تغییراتی برای همگام شدن و تناسب با شرایط کنونی زندگی داریم. به طور کلی توجه به جنبه سلامت جسمی (ورزش کردن، خوراک مناسب و غیره)، توجه و آگاهی به احساسات و عواطف درونی که موتور محرکه قوی برای انجام بسیاری از کارهای ما و همچنین تجربه کردن زندگی هستند، توجه به محتویات فکری و بهشیار و آگاه زندگی کردن و داشتن یک قصد روشن و قوی که باعث شود شما سازگاری های لازم در این دوره را با توجه به قصدی که دارید همراستا کنید، از موارد مهم و راه گشا خواهند بود.

سلامت جسمی

برای رسیدن به سلامت جسمی، می بایست به خورد و خوراک، فعالیت و ورزش، خواب به اندازه، و سایر موارد مربوط توجه کرد. سلامت جسمانی ما یکی از ابعاد مهم زندگی مان است و لازم است که جسم خودمان را همواره توانمند و سالم نگه داریم. سلامت جسمانی به اندازه ای که ما توانایی فعالیت کردن برای رسیدن به مقاصد روزانه مان را داشته باشیم، از حداقل های ضروری است. همچنین، وقتی که زندگی مان قصد و هدف روشنی داشته باشد، از نظر عاطفی در حالتی مطلوب باشیم، افکارمان همراستا با خواسته درونی مان باشد، جسم ما کمتر خسته می شود و با سایر ابعاد وجودی مان همراستا می گردد.

سلامت و توان عاطفی و احساسی

احساسات عمیقی که از درون ما می جوشند در بسیاری از مواقع نه تنها تصمیم های ما را مشخص می کنند، بلکه به زندگی ما جهت می دهند. توجه کردن به اینکه چه کارهایی و چه حالاتی سبب ایجاد احساسات خوشایند در درون ما می شود و چه اموراتی و حالاتی باعث می شود که احساسات منفی را تجربه کنیم، می توانیم کلید تنظیم هیجانی و احساسی ما باشد.

وقتی که درک کنیم احساسات ما چه جایگاه مهمی در هشیاری ما و ادراک ما از جهان هستی دارند، به نقش آنها بیشتر توجه خواهیم کرد. احساس و هشیاری به قدری به همدیگر نزدیک هستند که برخی از دانشمندان علوم اعصاب در راستای توضیح چیستی هشیاری، از ویژگی احساسی مغز استفاده می کنند و هشیاری و احساسات را خیلی نزدیک به همدیگر در نظر می گیرند.

البته توجه کنیم که وقتی ما هدف روشن زندگی مان را دنبال میکنیم، هیچ میزانی از احساسات تلخ و اصطلاحا منفی نمی تواند باعث شود که ما از مسیر زندگی مان دور شویم. و واقعیت این است که شاید حتی احساسات منفی و دشوار، دیگر اهمیتی هم نداشته باشند. صرفا بخشی از مسیری هستند که می دانیم بهزیستی ما در آن قرار دارد.

افکارت را در اختیار بگیر

خیلی از مواقع ما به خودمان می آییم و متوجه می شویم که در خواب و خیال به سر می بریم. به زبان فرنگی به این پدیده day dreaming گفته می شود. و یا موقعی که مشغول فکر کردن درباره یک موضوع خاص هستیم ممکن است متوجه شویم که از میزان ذهن آگاهی یا بهشیاری کافی برخوردار نیستیم. ذهن آگاهی یعنی توجه کردن به محتویات فکری. البته توضیح و معنای ذهن آگاهی از این مورد بخصوص، یعنی افکار بیشتر است، اما اینجا صرفا این بعد را مد نظر داریم. 

چنانچه ما به محتویات ذهنی مان توجه کافی نشان دهیم، متوجه می شویم که افکار ما بر روی احساست ما، درک ما از اینکه چه کسی هستیم، چه کاری میخواهیم انجام دهیم، و چگونه دوست داریم «بودن» خود را تجربه کنیم، اثر می گذارند. به همین جهت، آگاهانه و خردمندانه فکر کردن می تواند به سلامت روانی ما کمک کند. و چه کسی است که در تجربه خودش متوجه ارتباط میان سلامت روانی و سلامت جسمی نباشد؟

قصد قوی و روشن

برای اینکه بخواهیم ذهن مان، احساسات مان ، و جسم مان را به صورتی که مطلوب مان است در بیاوریم، می بایست یک قصد روشن و قوی و شدید داشته باشیم. سلامت ما، بهزیستی ما، شادابی و خوشحالی ما، در گرو این است که بدانیم با زندگی مان چه کاری میخواهیم بکنیم؟ اگر قصد روشن و آگاهانه ای نداشته باشیم، میزان انگیزه ای که در خودمان تجربه میکنیم، به شدت کاهش می یابد.

به همین جهت، داشتن یک قصد روشن، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در غیر این صورت، بی حالی، خستگی، بی انگیزگی و افسردگی و اضطراب خیلی ساده می توانند در درون ما ایجاد شوند. به قول معروف، «کسی که چرایی زندگی اش را یافته باشد، با هر چگونگی می تواند کنار بیاید». به همین جهت، خیلی مهم است که ما بدانیم قصد ما از زندگی کردن و یا انجام کارهایی که انجام می دهیم، چیست؟ هر قدر این قصد روشن تر و دقیق تر باشد، همراستا کردن سایر ابعاد وجودی مان، مانند سلامت جسمی، ذهنی، و احساسی با همدیگر ساده تر خواهند بود. 

درمان لختگی خون آویشن
گیاه آویشن

درمان لختگی خون چیست؟

 برای درمان لختگی خون و جلوگیری از لختگی خون چه کاری می توان انجام داد؟ برای یافتن پاسخ به این سوال، سری به سایت دکتر مهدی کریمی، متخصص بیماری های قلبی و عروقی، عضو هیات علمی دانشگاه و عضو انجمن قلب آمریکا  AHA و دکتر محمد حسین نجفی، متخصص فلب و عروق و فوق تخصص آنژیو گرافی در تهران زدم.

اگرچه برای جلوگیری از لختگی خون، قرص آسپرین وجود دارد که عموما توسط افرادی که دارای فشار خون هستند به طور مرتب مورد استفاده قرار میگیرد، احتمالا در آینده واکسن هایی را خواهیم داشت که این عارضه جانبی را در خود نداشته باشند. در این حین، توجه به درمان های طبیعی و خوراکی که می توانند از بروز لختگی خون جلوگیری کنند، لطف فراوانی خواهد داشت.

درمان های طبیعی برای جلوگیری از لخته شدن خون

پزشکان اغلب داروهای رقیق کننده خون را برای کسانی با افزایش خطر بیماری قلبی یا عروق خونی تجویز می کنند. خون رقیق تر می تواند منجر به کاهش خطر ابتلا به لخته شدن خون در شریانها و وریدها شده، که می تواند شانس ابتلا به حمله قلبی را کاهش دهد.

داروهایی مانند آسپرین یا داروهای ضد انعقاد اغلب برای جلوگیری از لخته شدن خون استفاده می شود. رژیم غذایی غنی از غذاهای مدیترانه ای می تواند به کاهش خطر ابتلا به انسداد سرخرگها کمک کرده، و غذاهای خاصی – از جمله سیر، زنجبیل و زردچوبه – می تواند در رقیق شدن خون و جلوگیری از لخته شدن خون مفید واقع شوند.

جلوگیری از لختگی خون با رژیم غذایی مدیترانه ای

رژیم غذایی مدیترانه ای در ایتالیا، اسپانیا و دیگر کشورها در منطقه مدیترانه سرچشمه گرفته است. این شامل کربوهیدرات کمتر، گوشت کمتر و بیشتر بر پایه غذاهای گیاهی و چربی های اشباع نشده نسبت به رژیم غذایی معمول آمریکایی است. سایت مدلاین MedlinePlus  به رژیم غذایی بر پایه خوردن مقدار زیادی از ماهی، غذاهای دریایی دیگر، غذاهای با فیبر بالا، میوه ها، سبزیجات، آجیل، حبوبات و روغن زیتون، با مقدار کمی از گوشت قرمز، چربی اشباع شده و قند اشاره می کند. این رژیم برای جلوگیری از لخته شدن خون مفید است.

سیر و جلوگیری از لختگی خون

سیر در طی قرن ها در تعدادی از برنامه های دارویی استفاده گردیده، که به عنوان یک ضد عفونی کننده و یک درمان برای سرماخوردگی می باشد. یکی از امیدوار کننده ترین نقش های سیر استفاده از آن در پیشگیری از بیماری های قلبی و تصلب شرایین است. سیر ممکن است نه تنها قادر به کاهش سرعت پیشرفت تصلب شرایین باشد، بلکه همچنین ممکن است اثرات مطلوبی بر فشار خون داشته باشد. توانایی سیر در جلوگیری از لخته شدن خون می تواند تا حدی مسئول این اثرات سلامتی بر روی قلب باشد.

درمان لختگی خون زنجبیل
زنجبیل! همچنان مفید و زیبا

زنجبیل و خواص شگفت انگزیش من جمله جلوگیری از لختگی خون

ریشه زنجبیل در غذاهای آسیایی، هندی و عربی و بعنوان دارو استفاده می شود. دانشگاه مرکز پزشکی مریلند به لیست طولانی از کاربردهای آن اشاره می کند که عبارتند از درمان ناراحتی معده، اسهال، تهوع، ورم مفاصل و بیماری قلبی از جمله آنها هستند. زنجبیل همچنین دارای خواص جلوگیری از لخته شدن خون و رقیق کننده خون ، و نیز اثرات ضد التهابی بوده که به عنوان التهاب ایجاد شده ای که می تواند خون را غلیظ نماید، ممکن است به طور غیر مستقیم به رقیق کردن خون کمک کند و از لخته شدن خون جلوگیری می کند . زنجبیل را می توان در شکل های مختلف از جمله ریشه، عصاره، کپسول تازه یا خشک و چای مصرف کرد.

زردچوبه

زردچوبه گیاه معطری که معمولا در آشپزی هندی استفاده می شود، همچنین بعنوان دارویی است در طب چینی و آمریکایی و هندی به عنوان یک ضد التهاب با پتانسیل بالقوه برای درمان زخم، بیماری های پوستی و شرایط کبد مورد استفاده قرار می گیرد. مشابه سیر، زردچوبه نیز ممکن است با جلوگیری از تجمع کلسترول بد در رگ های خونی شروع آترواسکلروز را دفع نماید. سایت مدلاین همچنین اشاره می کند که زردچوبه می تواند لخته شدن خون را کاهش دهد، که با توجه به خواص رقیق کننده خون آن است.

 

درمان لختگی خون با سیر
سیر و خواص شگفت انگیزش

فلفل کاین و تاثیرش بر عروق بدن و پیشگیری از لختگی خون

فلفل کاین رقیق کننده طبیعی خون است و به دلیل وجود سالیسیلات در بدن تأثیر خوبی دارد. کپسایسین موجود در کاین که به گردش خون و جلوگیری از لخته شدن خون کمک می‌کند. این ترکیب به از بین بردن رسوبات تنگ کننده عروق کمک می‌کند و ممکن است به گشاد شدن عروق و رگ‌های خونی کمک کند تا لخته‌ها و دردی را که به همراه دارد از بین ببرد.

تعدادی از مواد غذایی و مکمل ها برای جلوگیری از لخته شدن خون شناخته شده هستند. این مواد عبارتند از مواد غذایی با مقادیر بالایی از مواد آسپرین مانند به نام سالیسیلاتها، اسیدهای چرب امگا ۳، مکمل های ویتامین E، و مواد غذایی با خواص طبیعی آنتی بیوتیک.

توت فرنگی حاوی مقدار بسیار بالای طبیعی از سالیسیلاتها می باشد.

سالیسیلات ها

یک نوع از رقیق کننده های طبیعی خون زیر واحدهایی از ویتامین K شناخته شده به عنوان سالیسیلاتها هستند که از لخته شدن خون جلوگیری می کنند. یکی از مهمترین و به خوبی شناخته شده ترین این مواد آسپرین ها هستند. برخی از افراد شناخته شده به آسپرین یا سایر سالیسیلات حساس می باشند.

غذاهایی که سالیسیلاتهای بالاتری دارند شامل بسیاری از ادویه جات، میوه ها، میوه ها به خصوص میوه های خشک، آجیل، و همچنین برخی از طعم دهنده و مواد نگهدارنده.

گیاهان و ادویه جات حاوی سالیسیلات ها که از لختگی خون جلوگیری میکنند عبارتند از:

پودر کاری

فلفل هندی

زنجبیل

پاپریکا

آویشن

دارچین

زعفران

پونه کوهی

زردچوبه

شیرین بیان

نعناع

میوه های حاوی سالیسیلات ها شامل:

کشمش

آلو

گیلاس

کران بری

بلوبری

انگور

توت فرنگی

ماندارینها

پرتقال ها

دیگر مواد حاوی مقادیر بالای سالیسیلات ها:

عسل

سرکه

سرکه سیب

 ویتامین E

ویتامین E یک آنتاگونیست یا مهار کننده ویتامین K می باشد. برخی از غذاها این روزها با ویتامین E نگه داری شده اند، بنابراین به برچسب مواد غذایی دقت کنید. البته مقدار این ویتامین در غذاهای سرشار از این ویتامین بقدر ضروری بالا نیست.

تعدادی از تحقیقات اثر برخی از موارد را روی رقیق کنندگی خون و جلوگیری از لخته شدن خون بررسی کرده اند که به نظر می رسد بین این موارد و انعقاد خون رابطه ای وجود دارد.

یک از این موارد آهن است هنگامی که افراد دچار کم خونی فقر آهن هستند، تعداد پلاکت آنها معمولا افزایش می یابد که مطالعات موردی نشان دهنده اینست که زمانیکه سطح آهن بالاست، مقدار پلاکت پایین است و برعکس.

فلفل کاین و درمان لختگی خون
فلفل کاین، قدرتمند و پر خاصیت

منابع ویتامین E کدامند؟

اسید چرب امگا 3 موجود در ماهی چرب و ویتامین E رقیق کننده طبیعی خون است

منابع خوب ویتامین E عبارتند از:

بادام درختی

گردو

فندق

بادام زمینی

پسته

روغن ذرت

روغن بادام زمینی

روغن آفتاب گردان

روغن نخل

روغن کنجد

نخود

عدس

برنج

گندم

لوبیا

جو

درمان لختگی خون با عسل

ورزش

بر اساس مطالعات، به نظر می رسد ورزش شدید سطح ویتامین K را کاهش می دهد. ویتامین K یک ماده ضروری در فرآیند انعقاد خون به حساب می آید.

جالب توجه است، نتایج مطالعات سال ۲۰۰۳ انجام شده در دانشگاه مرکز علوم بهداشتی کلرادو نشان داد که لخته شدن خون در افراد چاق می تواند با ورزش منظم حل شود.

در مصرف مواد خوراکی و حتی ورزش کردن شدید، جانب میانه را رعایت کنید

تمام غذاهای رقیق کننده خون باید با دقت استفاده گردند، چرا که آنها می تواند خطر خونریزی را افزایش

دهند. به خصوص اگر شما از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید، آنها می توانند شما را در معرض افزایش خطر خونریزی قرار دهند. اگر شما آسپرین، و یا رقیق کننده های دیگر خون مانند وارفارین و یا کلوپیدوگرل مصرف می کنید و یا در حال برنامه ریزی برای عمل جراحی هستید، لازم است تا با پزشک خود قبل از اضافه کردن سیر، زردچوبه، زنجبیل و یا هر مواد غذایی دیگر برای جلوگیری از لخته شدن خون به رژیم غذایی تان، صحبت نمایید.

انعقاد خون باید در محدوده مطلوب قرار گیرد. اگر خون به راحتی منعقد شود، لخته شدن می تواند به نوبه خود به شرایط سلامتی نامطلوب مانند حملات قلبی منجر گردد. و یا برعکس اگر خون به اندازه کافی لخته نشود، شرایطی مانند خونریزی از بینی با نام مستعار (خون دماغ و یا اپیستاکسی)، خونریزی، هماچوری (خون در ادرار)، دوره های سنگین قاعدگی در زنان، و حملات خونریزی مغزی ممکن است رخ دهد.

ورزش کردن و جلوگیری از لختگی خون
ورزش کردن تاثیر مهمی بر روی همه ابعاد سلامتی دارد

رزرو وقت روان درمانی و مشاوره

چنانچه علاقه مند به رزرو وقت روان درمانی و مشاوره روانشناسی هستید، لطفا از طریق صفحه رزرو اقدام نمایید. همچنین، کادر درمانی از تخفیف در مشاوره برخوردار خواهند شد. باشد که جبران اندکی از زحمات فراوان این بزرگواران را بجا آورده باشم.

به این مطلب امتیاز دهید post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *