کتاب روانشناسی

کتاب روانشناسی: رشد و شکوفایی و خودشناسی

ده کتاب روانشناسی که می تواند برای شما مفید باشد را بشناسیم. به طور خلاصه، کتاب های روانشناسی پر و پیمان عموما از نگاه تخصصی نوشته شده اند. اما برخی از این کتاب ها هستند که بواسطه درک نویسندگان شان، به زبانی نگارش شده اند که برای اکثر افراد مفید اند.

این کتاب های روانشناسی از روانکاوی گرفته تا روانشناسی وجودی، و درمان ها و نگاه های جدید روان شناسی را در بر میگرند. کتاب هایی که مربوط به گذشته هستند (یک قرن و یا بیشتر) در صورتی در این فهرست قرار داده شده اند که امروز نیز از موضوعیت و ارزش مطالعه برخوردار باشند.

کتاب روانشناسی سعدی

وین گلستان همیشه خوش باشد!

استاد سخن، لقب خود را صرفا به جهت هنرنمایی با کلمات بدست نیاورده است. نوشته ها و اشعار سعدی سرشار از هنرمندی و ظرافت های شناخت آدمی است. وقتی که صحبت از روان شناسی می کنیم، بایست در ذهن داشته باشیم که روان شناسی برای بزرگان اندیشه، نه صرفا علمی که بواسطه آن بتوان افسردگی و اضطراب را درمان کرد، بلکه آگاهی و خردی است که می تواند سر لوحه شناخت آدمی باشد.

بنی آدم اعضای یک پیکرند                                                  که در آفرینش ز یک گوهرند

 

 درک عمیق سعدی از انسان و هستی، محدود به عرصه و زمانه خودش نیست. و او در نامتناهی جهان همواره شنیده و خوانده خواهد شد. به همین سبب، اگرچه سفر به دنیای روانکاوی، عصب شناسی، اگزیستانسیالیسم، و انسان گرایی و سایر مکتب های مدرن و پست مدرن جذابیت های خاص خودشان را دارند. اما بهره مندی از کلام هوشمندانه سعدی، همچنان پر از لطف و زیبایی است.

کتاب روانشناسی حافظ

بیا به می‌کده حافظ…

چون نیک بنگری، حافظ هنوز که هنوز است از هزار دریچه با ما در سخن است. وقتی که به خواندن بزرگان دو قرن اخیر می پردازیم، در می بابیم که یکی از بزرگترین شاخه های علمی روانشناسی که روانکاوی باشد به گستردگی بسیار زیادی متاثر از آرا و نظرات فیلسوف آلمانی، فردریش نیچه است. نیچه خود اذعان به تاثیر پذیری از گوته می کند. گوته ای که بر آرای یونگ، نیز تاثیر فراوان داشته است و به روایتی او خود را نوه گوته می نامیده است.

حال، همین جناب آقای گوته که آثاری بسیار خواندنی و جالب توجه مانند «فاوست» و یا «رنج های ورتر جوان» از او به یادگار مانده است، تحت تاثیر حافظ «دیوان شرقی و غربی» را نوشت. و زبان فارسی آموخت! حافظی که نیچه رندی جانانه او را با عبارت «تو و شراب؟» در شعر خودش بجا آورده، همچنان بر فراز قلمرو دانش در پرواز است.

کتاب روانشناسی و علوم اعصاب از مارک سولمز
در جست و جوی انتقال دهنده های عصبی؛ سفر به دنیای گسترده مغز انسان

مارک سولمز که با کتاب «مغز و دنیای درون» به شهرتی جهانی رسید، از پیشگامان شاخه ای میان رشته ای از روانکاوی و علوم اعصاب است. عصب-روانکاوی نامی است که بر روی این شاخه از دانش گذاشته شده است. مارک سولمز قریب به دو دهه پیش تر، کار خود را با سودای آزمودن فرضیات روانکاوی بر روی مغز انسان آغاز کرد.

در این مسیر پر پیچ و خم، او تبدیل به یکی از شناخته شده ترین دانشمندان علوم اعصاب و عصب شناسی شد. برای درک بهتر معنای نوشته های روانکاوی، او پروژه ای را آغاز کرد که بواسطه آن تمامی آثار فروید را از نخست به دقتی فزاینده از آلمانی به انگلیسی برگرداند. کتاب «مغز احساساتی» دربرگیرنده شواهد نوینی در زمینه رد بسیاری از نظریات اساسی فروید است. اگر به مغز و شناختن هشیاری علاقه دارید، حتما خواندن این کتاب را از دست ندهید.

روانشناسی و هنر هنر درمان و روان درمانی وجودی

ناقوس ها برای اروین یالوم به صدا در می آیند؛ دلهره‌ی هستی تو را می خواند!

 یالوم پس از سه سال پیاپی دراز شدن بر روی کاناپه تحلیل و گفتن دوباره و دوباره از احساسات و تجربه های اوایل کودکی اش، همواره نوعی نارضایتی را در دل حس میکرد.

او می گوید که من به شدت از مردن می ترسیدم. هر روز من شده بود اضطراب و نگرانی از مرگ. هر چه تلاش میکردم، روانکاوم به این ترس من از مرگ واکنشی نشان نمی داد. و همواره آن را از دریچه نمادین اختگی – که در روانکاوی شهره است – می نگریست. کار به جایی رسید که یالوم نه تنها کاناپه را کنار گذاشت، بلکه سر به سرای رمان و فلسفه گذاشت.

درس معلم ار بود زمزه محبتی، پس از دکتری به مکتب آورد پزشک گریز پای را

اروین یالوم با وجود آنکه دکترای روانپزشکی داشت و در دانشگاه استفورد مشغول به آموزش بود، تصمیم گرفت بر سر کلاس های دوره لیسانس فلسفه در همان دانشگاه بنشیند. او به دنبال معنایی عینی و قابل لمس برای کاهش دادن ترس و اضطرابش از مرگ بود. معنایی که در دنیای اودیپی و فرویدی هرگز بدان دست نیافته بود.

به همین جهت، او به مانند کارل راجرز، رولو می و برخی دیگر از چهره های نالان و گریزان از روانکاوی، روی به «بی رویکردی» آورد. از جایی که اگر شما بگویید من هیچ چیزی نمی دانم، باز هم عموم افراد شما را دسته بندی می کنند و برچسبی بر روی شما قرار می دهند، بر پیشانی یالوم نیز، برچسب روانشناسی وجودی خورده است؛ نامی که وی کوشش کرده است آن را قدر دان باشد و بزرگ بداردش.

کتاب روانشناسی و روانکاوی یونگ

کتاب روانشناسی یونگ: جهانی برساخته کهن الگوها و دنیای نمادها

از فروید که بگذریم، سخن یونگ خوش تر است! کارل یونگ نگاهی شاعرانه به روان دارد. ناخودآگاه یونگی برخلاف ناهشیار فرویدی که عموما مخزنی از دل آشوبه و تمایلات تحقق نایافته است، شعوری فرای درک آگاهانه و محدوده خودآگاهی دارد. کارل یونگ که زمانی نور چشمی فروید و از نظر بسیاری جانشین او در میان خیل روانکاوان بود، تصمیم گرفت مکتب روانشناختی خودش را گسترش دهد.

نگاه یونگ به قلمرو ذهن و هستی، همواره فراتر از یک عمر آدمی است. او به ناخودآگاه به مثابه سامانی بین نسلی نگاه می کند که بواسطه تاریخچه شخصی یک فرد، به دست فراموشی و پنهانی سپرده شده است. استدلال یونگ برای تفسیر آنچه که در دیگران و خودش می دید، بر پایه نگاه به نمادها و دنیای تخیل بنا شده است. نماد از منظر یونگ، ابزاری کهن الگویی است.

کتاب روانشناسی کارل راجرز

بی ساختاری کارل راجرز و شوق انسان شدن

کارل راجرز در خانواده ای بسیار مذهبی به دنیا آمد. او در سالهای جوانی به یادگیری روانکاوی پرداخت و مثل بسیاری از چهره های شاخص روانشناسی پس از فروید، خودش نیز تحت تحلیل روانکاوی قرار گرفت. پس از گذران سالهایی در جوار روانکاوی، دانش روانکاوی و ساختارهایش و بخصوص نگاهش به انسان برای راجرز غیر قابل تحمل شد.

او تصمیم گرفت که از تمامی ساختارهای موجود در روانشناسی عبور کند. و به هیچ فرمول بندی که انسان را به غرائز و تکانه های پست و تحقق نایافته تقلیل می دهد، پایبند نباشد. روانشناسی راجرز و خود او تبدیل به چهره ای معروف در آمریکا شد. پس از درخواست های فراوان بسیاری از متخصصان و عموم، راجرز سرانجام پذیرفت که درباره نوع نگاه خودش به انسان بنویسد. کتاب هنر انسان شدن یکی از برجسته ترین این آثار است.

کتاب روانشناسی و روانکاوی فروید

 سفر به عمق شخصیِ رویاها در دل شب

 

کتاب تفسیر رویا

کتاب تفسیر خواب یا تعبیر رویا فروید در واقع مهم ترین اثر از زیگموند فروید است. اگر قصد دارید درباره روانکاوی به آن شکلی که فروید در نظرش بود مطالعه کنید، بی شک این کتاب بهترین گزینه است. البته خود فروید کتابی به زبان عمومی تر با نام «روانکاوی برای همه» نگارش کرده است.

فروید این کتاب را تا پایان عمر بازبینی کرد و تغییرات جدیدی را که بر اساس یافته هایش بود در آن گنجانده است. البته مشخص است که این کتاب نگاه خاص فروید را نشان میدهد و تمامی حقایق در مورد خواب و رویا را بیان نمی کند. اما به هر تقدیر، گزینه مناسبی برای آشنایی با دنیای رویا و خواب ها از دریچه روانکاوی است.

رزرو وقت روانشناسی

برای رزرو وقت می توانید از طریق صفحه رزرو و یا تماس با شماره تلفنی که در بالا نوشته شده است، اقدام کنید. همچنین شما را به شنیدن پادکست تجربه زیستی دعوت میکنم. اگر علاقه مند به دنبال کردن کتاب، فیلم و سریال هایی با موضوع روانشناسی هستید، لطفا به صفحه روانشناسی و هنر تجربه زیستی نیز سری بزنید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Pocket
به این مطلب امتیاز دهید post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *