اختلالات اضطرابی

اختلالات اضطرابی بر اساس DSM-5؛ مرجع تشخیصی اختلالات روان شناختی

تجربه اضطرابِ گاه به گاه بخشی طبیعی از زندگی است. با این حال ، افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی به طور مکرر نگرانی و ترس شدید بیش از حد و مداوم از شرایط روزمره دارند. اغلب، اختلالات اضطرابی شامل قسمتهای مکرر احساس ناگهانی اضطراب شدید و ترس یا وحشت است که طی چند دقیقه به اوج خود می رسند (حملات وحشت).

توصیف اختلالات اضطرابی

این احساسات اضطراب و وحشت در فعالیتهای روزمره اختلال ایجاد می کند. کنترل آن دشوار است، با خطر واقعی متناسب نیست. و می تواند مدتها طول بکشد. برای جلوگیری از این احساسات ممکن است از مکان ها یا موقعیت ها اجتناب کنید. علائم ممکن است از دوران کودکی یا نوجوانی شروع شود و تا بزرگسالی ادامه یابد.

انواع اختلالات اضطرابی

نمونه هایی از اختلالات اضطرابی شامل اختلال اضطراب فراگیر، اختلال اضطراب اجتماعی (ترس اجتماعی) ، ترسهای خاص و اختلال اضطراب جدایی است. شما می توانید بیش از یک اختلال اضطرابی داشته باشید. گاهی اوقات اضطراب ناشی از یک بیماری پزشکی است که نیاز به درمان دارد.

هر شکلی از اضطراب داشته باشید، درمان می تواند به شما کمک کند.

اختلالات اضطرابی

علائم و نشانه‌ ها

علائم و نشانه های اضطراب رایج عبارتند از:

احساس عصبی بودن، بی قراری یا تنش

احساس خطر کردن ، وحشت یا مردن قریب الوقوع

افزایش ضربان قلب

تنفس تند و سریع

تعریق

لرزیدن

احساس ضعف یا خستگی

مشکل در تمرکز یا فکر کردن در مورد چیز دیگری غیر از نگرانی موجود

مشکل در خوابیدن

مشکلات گوارشی

دشواری در کنترل نگرانی

تمایل به اجتناب از مواردی که باعث اضطراب می شوند

 

انواع مختلفی از اختلالات اضطرابی وجود دارد:

آگورافوبیا 

بازارهراسی نوعی اختلال اضطرابی و ترس از در محیط عمومی رفتن است. افراد مبتلا غالباً از مکان ها یا موقعیت هایی که باعث وحشت می شود و احساس گرفتاری، درماندگی و خجالت ایجاد می‌کند، اجتناب می کنند.

اضطراب ناشی از شرایط پزشکی

اختلال اضطراب به دلیل یک بیماری پزشکی شامل علائم اضطراب شدید یا وحشت است که مستقیماً ناشی از یک مشکل سلامت جسمی است.

اختلال اضطراب عمومی یا اضطراب فراگیر

اختلال اضطراب عمومی شامل اضطراب و نگرانی مداوم و بیش از حد در مورد فعالیت ها یا حوادث – حتی مسائل معمول و عادی است. نگرانی با شرایط واقعی متناسب نیست. کنترل آن دشوار است و حس شما از نظر جسمی تأثیر می گذارد. این مشکل اغلب همراه با سایر اختلالات اضطرابی یا افسردگی رخ می دهد.

اختلال وحشت زدگی (پانیک)

اختلال وحشت شامل قسمتهای مکرر احساس ناگهانی اضطراب شدید و ترس یا وحشت است که طی چند دقیقه به اوج خود می رسد (حملات وحشت). ممکن است احساس عذاب قریب الوقوع، تنگی ن، درد قفسه سینه، یا تپش قلب سریع، لرزاننده یا تپنده (تپش قلب) داشته باشید. این حملات وحشت ممکن است منجر به نگرانی در مورد وقوع مجدد آنها یا اجتناب از موقعیت هایی شود که در آنها پانیک رخ داده است.

سکوت و خاموش ماندن انتخابی

سکوت انتخابی عدم موفقیت مداوم کودکان در مکالمه در موقعیت های خاص مانند مدرسه است. در شرایطی که می توانند در موقعیت های دیگر مانند خانه با اعضای نزدیک خانواده صحبت کنند. این می تواند در مدرسه، کار و عملکرد اجتماعی تداخل ایجاد کند. در این اختلال، کودک نمی‌تواند کلمه‌ای حرف بزند و ممکن است از نظر دیگران خجالتی به نظر برسد.

اختلال اضطراب جدایی

اختلال اضطراب جدایی نوعی اختلال در دوران کودکی است که با اضطرابی که برای سطح رشد کودک بیش از حد است و مربوط به جدایی از والدین یا دیگران است ، مشخص می شود. در این اختلال، کودک قادر به آرام و شاد بودن به دور از والدین نیست.

اختلال اضطراب اجتماعی (فوبی اجتماعی)

اختلال اضطراب اجتماعی (ترس اجتماعی) شامل سطح بالایی از اضطراب، ترس و اجتناب از موقعیت های اجتماعی به دلیل احساس خجالت، خودآگاهی و نگرانی در مورد قضاوت یا دید منفی توسط دیگران است.

فوبی (هراس) خاص

هراسهای خاص با قرار گرفتن در معرض یک شی یا موقعیت خاص و تمایل به اجتناب از آن، با اضطراب عمده مشخص می شوند. فوبیا باعث حملات وحشت در برخی از افراد می شود.

اضطراب ناشی از مواد

اختلال اضطراب ناشی از مواد با علائم اضطراب شدید یا وحشت همراه است که نتیجه مستقیم سو استفاده از داروها، مصرف داروها، قرار گرفتن در معرض ماده سمی یا ترک داروها است.

اختلال اضطرابی که به صورت دیگری مشخص نشده است

سایر اختلالات اضطرابی مشخص و اختلال اضطراب نامشخص اصطلاحاتی برای اضطراب یا هراس است که معیارهای دقیق سایر اختلالات اضطرابی را برآورده نمی کند. اما به اندازه کافی و قابل توجه آزار دهنده و برهم زننده روتین زندگی است.

اختلالات اضطرابی

هنگامی که بایست به یک دکتر مراجعه کنید

در این موارد به روانشناس مراجعه کنید:

شما احساس می کنید بیش از حد نگران هستید و این باعث اختلال در کار، روابط یا سایر قسمتهای زندگی شما می شود.

ترس، نگرانی یا اضطراب برای شما ناراحت کننده است و کنترل آن دشوار است.

شما احساس افسردگی می کنید، در مصرف الکل یا مواد مخدر مشکل دارید، یا سایر نگرانی های بهداشت روان همراه با اضطراب دارید.

شما فکر می کنید اضطراب شما می تواند با یک مشکل سلامت جسمی مرتبط باشد.

شما افکار یا رفتارهای خودکشی دارید – اگر این مورد است، بلافاصله به دنبال درمان اضطراری باشید.

نگرانی های شما ممکن است خود به خود برطرف نشوند و اگر به دنبال کمک نباشید با گذشت زمان بیشتر می شوند. قبل از تشدید اضطراب، به روانشناس یا ارائه دهنده خدمات بهداشت روان مراجعه کنید. اگر زودتر مراجعه کنید، درمان آن آسان تر است.

درمان اختلالات اضطرابی

اگر هر یک از اختلالات بالا را دارید، می‌توانید از اینجا برای رزو وقت درمان و مشاوره روانشناسی اقدام کنید. همچنین، می توانید برای آشنایی بیشتر به سایر نوشته های درباره اضطراب نگاه کنید. برای نمونه، تنظیم اضطراب و مقدمه اضطراب. مثل همیشه، پادکست تجربه زیستی هم در دسترس شماست.

کانال تلگرام تجربه زیستی

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pocket
WhatsApp
Email
Skype
Reddit
به این مطلب امتیاز دهید post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *