مشاوره پیش از ازدواج

مشاوره پیش از ازدواج و تست هایش

مشاوره پیش از ازدواج تبدیل به یکی از راه های رایج شده است که دو نفر پیش از اینکه بخواهند قدم های اصلی یا نهایی را بردارند، به آن می‌روند. تجربه کار کردن به عنوان مشاور ازدواج، به من تجربیات جالبی را آموخته است. سعی می‌کنم اینجا مهم‌ترین این تجربه‌ها را با شما در میان بگذارم.

 

باورها نسبت به مشاوره پیش از ازدواج

سوالات رایجی که ذهن افراد را مشغول می‌کند و بخاطر یافتن پاسخ‌شان به مشاور مراجعه می‌کنند به این صورت است:

مشاور به ما بگوید که آیا به درد هم می‌خوریم یا نه؟

مشاور نمی‌تواند به شما بگوید که آیا به دردهم می‌خورید یا نه. برحسب تجربه متوجه شده‌ام که این پاسخ برای بسیاری اصلاً مطلوب نیست. در واقع برخی از شما که این متن را می‌خوانید، پس از شنیدن این پاسخ اصرارهای زیادی خواهید کرد. یک لحظه تصور کنید. شما به یک روانشناس مراجعه می‌کنید تا پس از مجموعاً دو سه ساعت، به شما بگوید که آیا مابقی زندگی‌تان را به همدیگر سپری کنید یا نه؟

 

تست و مشاوره پیش از ازدواج

یکی از رایج ترین کارهایی که یک مشاور ازدواج انجام می‌دهد، تست‌های روانشناسی است. وقتی که شما به یک مشاور مراجعه می‌کنید، عموماً سریع‌ترین راه ممکن را در نظر دارید. از جایی که روانشناس ها در برابر اصرارها و انتظارات مراجعان‌شان احساس فشار می‌کنند، به تست های روانشناسی پناه برده اند.

عمده‌ تست هایی که گرفته می‌شود، تست های شخصیت است. بر اساس مطالعات نسبتا محدودی که انجام شده است، یک روانشناس می‌تواند به شما اطلاعات زیر را بدهد. در چه ابعادی شما با هم متفاوت هستید. بر اساس آمار، مثلا آمار یکصد زوج، چقدر ممکن است که شما با هم زندگی خوبی داشته باشید؟

آیا اتکا کردن به تست مشاوره ازدواج خوب است؟

پاسخ ساده است: خیر! تست مشاوره ازدواج صرفاً برخی از جنبه های شخصیتی شما را با هم مقایسه می‌کند. آنچه باید بدانید، این است که تست های شخصیت، قطعی نیستند. در واقع مطالعات پنج سال گذشته، ثابت کرده است که شخصیت افراد قابل تغییرتر از چیزی است که قبلا تصور می‌شد.
پیش‌تر تصور می شد که شخصیت افراد کم و بیش همواره ثابت است، مگر آنکه اتفاق بخصوصی در زندگی اش رخ دهد. مثلا، مهاجرت، تغییر وضعیت مالی، از دست دادن نزدیکان، و یا ازدواج! بانمک نیست؟ شما برای مشاوره پیش از ازدواج به دنبال شناخت شخصیت خود هستید، اما نمی‌دانید که بعد از ازدواج قرار است تغییراتی در شما رخ دهد!

مشاوره پیش از ازدواج

 

محدودیت های تست مشاوره پیش از ازدواج چیست؟

تست های شخصیت، براساس نظریات روانشناسی بنا شده اند. معروف‌ترین نظریات روانشناسی، هیچگونه تستی ندارند! برای مثال، کارل یونگ هیچ تست شخصیتی درست نکرد. زیگموند فروید هرگز دنبال ساختن آزمون روانشناسی نبود. اروین یالوم اساساً با تست و استفاده اش به این مقاصد مخالف است. لیست روانشناس هایی که از نظر شهرت بیشترین میزان توجه را جلب کرده اند و همزمان هیچ ارتباطی با تست و آزمون نداشته اند، بسیار است.
تست هایی که شما در مراکز مشاوره می‌بینید، عموماً توسط روانشناسان شخصیت ساخته شده اند. ضمن اینکه، وقتی شما یک تست را از یک کشور به کشور دیگر می‌برید، حتی ترجمه برخی لغات ممکن است در میزان دقت تست اثرگذار باشد. شما بروید و امتحان کنید که چه میزان حتی در خواندن و درک معنی برخی از تست ها موفق بوده اید!

 

چرا برخی مشاوران نظرات قطعی می‌دهند؟

در کار بالینی با افرادی مواجه شده ام که می‌گویند: ”ما یک جلسه پیش یک مشاور رفتیم. او به ما گفت که شما به درد هم نمی‌خورید. الآن با خودم میگویم که نکند او درست گفته باشد!” وقتی که می‌پرسم به چه دلیلی مشاور چنین حرفی زده است؟ عموماً نمی‌دانند که چرا مشاور چنین قضاوتی داشته است.
در واقع، یک مشاور با دادن نظرات قطعی منفی، می‌تواند توی دل شما را خالی کند و بذر تردید و زهر را در درون شما بکارد. وقتی که فردا در زندگی مشترک با مشکل مواجه می‌شود، ناگهان کلام آن مشاور در گوش‌تان زنگ می‌زند! احساس می‌کنید که در انتخاب دقت نکرده اید. و تردید روح شما را می‌خورد.

 

جایگاه تست در مشاوره ازدواج

اگر انتظار دارید که در یکی دو جلسه به نتیجه روشنی برسید، شما طعمه خوبی برای درآمد زایی بواسطه تست‌های روانشناسی خواهید بود. به عنوان یک درمانگر و روانشناس، تابحال از مراجعانم تست نگرفته ام. تست روانشناسی باید جزء آخرین گزینه ها باشد. تا وقتی شما خودتان حضور دارید، و در کلام و رفتار تلاش می‌کنید صادق باشید، نیازی به تست نیست.
افرادی که وقتی تماس می‌گیرند درخواست دارند که از آنها تست گرفته نشود، کم نیستند. این افراد قبل تر صدها هزار تومان را در سیاه چاله تست ها خرج کرده اند و هیچ چیزی به آنها افزوده نشده است. نه می‌دانند که آیا این مسیر برایشان مناسب است، و نه تصور روشنی نسبت به چالش ها و تفاوت هایشان با یکدیگر دارند.

 

بهترین شیوه مراجعه برای مشاوره گرفتن چیست؟

بهترین کار این است که ابتدا انتظارات خودتان را تنظیم کنید. اگر تصمیم تان برای ازدواج جدی است و همزمان، تردیدهایی را در دل خودتان احساس می کنید، حداقل ۱۰ جلسه برای مشاوره رفتن وقت بگذارید. من در کار بالینی کسانی را دیده ام که چندین سال با اطلاع خانواده و به قصد ازدواج با همدیگر در رابطه بوده اند.
بدون استثنا، همه‌ی این افراد از میزان شناختی که در جلسات مشاوره نسبت به همدیگر، و حتی خودشان بدست می‌آورند متعجب می‌شوند. برخی، علت بعضی از رفتارهای طرف دیگر را درک می‌کنند. و پس از چندسال یکباره ذهن شان روشن می‌شود. آنها ناگهان چیزی را درباره علت برخی رفتارهای دیگری کشف می‌کنند که سالها برایشان معما بوده است.

 

مشاور ازدواج خوب چه ویژگی هایی دارد؟

یک مشاور ازدواج خوب، مثل همه جنبه های دیگر، به شما گوش می‌کند. او قصد ندارد که با استفاده از ابزارهای تقریبی و توسل به آمار، به شما بگوید که چه کسی هستید. یک مشاور ازدواج، تلاش می‌کند دغدغه های درونی و پنهان شما را بیابد. 

مشاور خوب می‌داند که دلیل حضور شما در دفتر مشاوره، این است که تردیدهایی دارید.
تردید داشتن طبیعی است. این هنر مشاور و روانشناس ازدواج است که از طریق روش هایی که دارد به شما کمک کند تا احساس آرامش و امینت کنید تا به تردیدهایتان نگاه کنید.

 

رشد شخصی؛ ازدواج درونی قبل از ازدواج بیرونی

یک گفته‌ی معروفی در روان‌شناسی تحلیلی است که می‌گوید: پیش از یک ازدواج بیرونی، شما باید یک ازدواج درونی داشته باشید. ازدواج درونی به طور مختصر یعنی شما بایست خودتان را کاملا بشناسید. خودتان را دوست داشته باشید. ابتدا تعهد به خود را یاد بگیرید. به خودتان اهمیت بدهید و بهترین مراقب خودتان باشید. تنها پس از اینکه شما با خودتان مثل یک دوست صمیمی باشید، می‌توانید برای دیگری حاضر باشید.
چطور ممکن است کسی مسئولیت احساسات، رفتار و ذهن خودش را نپذیرد، و بخواهد در مسئولیت یک زندگی با کسی دیگر شریک شود؟

 

صحبت نهایی درباره مشاوره پیش از ازدواج

تست های همسان گزینی، شخصیت شناسی، تطبیق مرد و زن، همه را فراموش کنید. اصرار به نتیجه گیری سریع و حاضر و آماده را کنار بگذارید. به سرنوشت خودتان، به تمام سالهایی که قرار است با همسر و فرزندان آینده‌تان سپری کنید، فکر کنید. آیا بهتر نیست که امروز با دقت قدم بردارید، تا فردا زندگی خوبی را تجربه کنید؟ آیا بهتر نیست که تعهد، مسئولیت پذیری، انتخاب آگاهانه، رشد یافتگی، و شناخت را قبل از رفتن به راهی که به آن تردید دارید، بدست آورید؟

جهت رزرو وقت مشاوره می‌توانید به اینجا مراجعه کنید. همچنین، شما می‌توانید به قسمت های مربوط پادکست روانشناسی تجربه زیستی درباره ازدواج مراجعه کنید. برای گوش دادن به پادکست کلیک کنید.

کانال تلگرام تجربه زیستی

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
WhatsApp
Pocket
Skype
Email
به این مطلب امتیاز دهید post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *