استرس چیست

استرس چیست؟ تعریف دانشنامه پزشکی

استرس چیست؟ استرس واکنش بدن شما در برابر یک چالش یا تقاضا است. در فوران های کوتاه، استرس می تواند مثبت باشد. مانند زمانی که به شما کمک می کند تا از خطر جلوگیری کنید یا یک مهلت مقرر را رعایت کنید. اما وقتی استرس به مدت طولانی ادامه یابد، ممکن است به سلامتی شما آسیب برساند.

استرس چیست

دسته بندی های استرس  چیست؟

استرس یک احساس طبیعی است. دو نوع استرس اصلی وجود دارد:

استرس حاد. این استرس کوتاه مدت است که به سرعت از بین می رود. وقتی روی ترمز می کوبید، با شریک زندگی خود دعوا می کنید یا در یک شیب تند اسکی می کنید، این احساس را خواهید داشت. به شما کمک می کند تا موقعیت های خطرناک را مدیریت کنید. این نیز زمانی اتفاق می افتد که شما کار جدید یا مهیجی انجام دهید. همه افراد گاهی گداری استرس حاد دارند.

استرس مزمن. استرسی است که برای مدت زمان طولانی تری ادامه دارد. در صورت داشتن مشکلات مالی، ازدواج ناموفق یا مشکل در کار ممکن است دچار استرس مزمن شوید. هر نوع استرسی که هفته ها یا ماه ها ادامه داشته باشد، استرس مزمن است. می توانید آنقدر به استرس مزمن عادت کنید که متوجه نشوید این یک مشکل است. اگر راهی برای کنترل استرس پیدا نمی کنید، ممکن است منجر به مشکلات سلامتی شود.

استرس و بدن شما

 

بدن شما با ترشح هورمون به استرس واکنش نشان می دهد. این هورمون ها باعث هوشیاری بیشتر مغز، تنش عضلات و افزایش نبض می شوند. در کوتاه مدت، این واکنش ها خوب هستند زیرا می توانند به شما کمک کنند تا شرایط ایجاد کننده استرس را کنترل کنید. این روش بدن شما برای محافظت از خود است.

 

وقتی استرس مزمن دارید، بدن شما هوشیار می ماند، حتی اگر خطری وجود نداشته باشد. با گذشت زمان، این شما را در معرض خطر سلامتی قرار می دهد، از جمله:

 

فشار خون بالا

بیماری قلبی

دیابت

چاقی

افسردگی یا اضطراب

مشکلات پوستی، مانند آکنه یا اگزما

مشکلات قاعدگی

اگر در حال حاضر وضعیت سلامتی دارید، استرس مزمن می تواند آن را بدتر کند.

 

علائم استرس بسیار زیاد

 

استرس می تواند انواع مختلفی از علائم جسمی و عاطفی را ایجاد کند. بعضی اوقات، ممکن است متوجه نشوید که این علائم ناشی از استرس است. در اینجا چند نشانه وجود دارد که ممکن است استرس روی شما تأثیر بگذارد:

 

اسهال یا یبوست

فراموشی

درد مکرر

سردرد

کمبود انرژی یا تمرکز

مشکلات جنسی

فک یا گردن سفت

خستگی

مشکل خوابیدن یا خواب زیاد

معده ناراحت

استفاده از الکل یا مواد مخدر برای استراحت

کاهش یا افزایش وزن

منبع: مدیلاین پلاس

مطالعه بیشتر در مورد اینکه استرس چیست و تفاوتش با اضطراب

برای مطالعه بیشتر به درمان خانگی استرس و اضطراب، اضطراب، تنظیم اضطراب و سایر مطالب سایت و پادکست مراجعه کنید. تصویر این نوشته نقاشی فرانسوآ دو گویا تحت عنوان «مار بزرگ در حیاط خانه بوردو است» که به نظرم برای موضوع نوشتار یعنی استرس چیست، مناسب آمد.

اینستاگرام تجربه زیستی

کانال تلگرام تجربه زیستی

Twitter
Telegram
Pocket
WhatsApp
Email
به این مطلب امتیاز دهید post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *