قرص افسردگی

قرص افسردگی؛ جامع ترین راهنمای شناخت داروهای ضد افسردگی بهمراه عوارض جانبی

در این مقاله سعی می‌کنم نگاهی به قرص های افسردگی یا دقیق‌تر، قرص های ضد افسردگی بیاندازم. قرص های ضد افسردگی یکی از رایج ترین راه های درمان افسردگی هستند. از جایی که اکثر افراد از عبارت قرص افسردگی بجای داروی ضد افسردگی استفاده می‌کنند، در این مقاله من نیز همین کار را می‌کنم.

علائم افسردگی

همه گاهی احساس غم می کنند. افراد مبتلا به افسردگی بیشتر روزها احساس غم می کنند. این احساسات می تواند مانع زندگی روزمره شود.
اگر افسرده هستید ، ممکن است:

  1.      احساس غم
  2.      تمام مدت احساس خستگی کنید
  3.      کم یا زیاد بخوابید
  4.      گریه زیاد
  5.      علاقه به غذا خوردن را از دست دهید
  6.      خوردن بیش از حد
  7.      در توجه کردن مشکل پیدا کنید
  8.      احساس عصبی یا دمدمی مزاجی کنید
  9.      به مرگ یا تلاش برای خودکشی فکر کنید
  10.     احساس اینکه مواردی که در گذشته شما را خوشحال می کردند ، دیگر شما را خوشحال نمی کنند

اگر حداقل به مدت 2 هفته این علائم را مشاهده کرده اید یا بلافاصله اگر فکر یا رفتار خطرناکی دارید ، با ارائه دهنده خدمات بهداشت روان در مورد احساسات خود صحبت کنید. فقط پزشک یا مشاور مراقبت های بهداشتی می توانند به شما بگویند که افسردگی دارید یا خیر.

افسردگی و بارداری

برخی از زنان هنگام بارداری یا پس از زایمان افسرده می شوند. زنان دیگر متوجه می شوند که افسردگی در دوران بارداری بدتر می شود.
هیچ کس علت دقیق افسردگی در دوران بارداری یا پس از آن را نمی داند. ممکن است ارتباطی داشته باشد:

  1.     مشکلات استرس و خواب
  2.     هورمون ها – بعد از زایمان یک زن ، سطح هورمون های او به سرعت کاهش می یابد
  3.     قبل از بارداری افسردگی داشته باشید
  4.     عدم حمایت خانواده و دوستان
  5.     سن بارداری

زنان باید با ارائه دهنده خدمات روانشناسی خود در مورد خطرات مصرف داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری و پس از تولد کودک صحبت کنند.
افسردگی می تواند مراقبت از خود و کودک را برای زن سخت کند. مهم است که در مورد احساسات خود با ارائه دهنده خدمات روان درمانی صحبت کنید. 

  • سعی کنید از خانواده و دوستان خود کمک بگیرید.
  •     از یکی از اقوام بخواهید چند ساعت از کودک شما مراقبت کند.
  • با کسانی که تازه مادر شده اند صحبت کنید.
  •     از یک دوست بخواهید برای شما یک وعده غذایی درست کند یا در کارهای خانه کمک کند.

از کجا بدانید که آیا نیاز به قرص افسردگی دارید؟

درباره نشانه های افسردگی قبل تر مفصل نوشته شده. در این نوشتار سعی داریم به قرص های افسردگی بپردازم. قرص های افسردگی عموما چند دسته هستند. ابتدا به ذکر این دسته ها می پردازم، و بعد فهرستی از تمامی قرص های مورد استفاده برای افسردگی را ارائه میکنم.

انواع قرص افسردگی

Selective Serotonin Reuptake Inhibitors (SSRI)

Serotonin and Norepinephrine Reuptake Inhibitors (SNRI)

Tricyclic and Tetracyclic Antidepressants 

Atypical Antidepressants 

Monoamine Oxidase Inhibitors (MAOIs)

N-methyl D-aspartate (NMDA) Antagonist 

Neuroactive Steroid Gamma-Aminobutyric Acid (GABA)-A Receptor Positive Modulato

قرص افسردگی

بازدارنده های بازجذب سروتونین  SSRIs

در اواسط دهه ۱۹۸۰ وارد بازار شدند. این دسته از داروها اکنون پرکاربرد ترین نوع قرص های افسردگی هستند. چند نمونه از این داروها عبارت است از: سیتالوپرام (سلکسا)، اسیتالوپرام (لگزاپرو)، پروکستین (پاکسیل، پکسیا)، فلوکستین (پروزاک، سارافم)، سرترالین (زولوفت). 
دو داروی دیگر که تحت عنوان ماژولاتور و محرک سروتونین دسته بندی شده اند هم در این گروه قرار دارند. این دو دارو مشابه ها عمل می کنند اما گیرنده های مغزی متفاوتی را تحت تاثیر قرار می دهند. ویلازودن (ویبرید) و ورتیوکستین (ترینیتلیکس) عوارض نسبتا متوسطی دارند اما ممکن است برای برخی از افراد ایجاد مشکل نیز بکنند.
عوارض این داروها عبارت است از: حالت تهوع، مشکلات روده ای، مشکلات جنسی، خستگی، سرگیجه، بی خوابی، تغییرات در وزن و سردرد.

 

دسته داروهای منع بازجذب سروتونین و آدرنالین

نوع جدیدی از داروهای افسردگی هستند. این دسته مشمول ونلافکستین (افکسور)،  دسونلافاکسین (پریستیک و خدزلا)، دولکستین (سیمبالتا)، و لومیلناسیپران (فتزیما) هستند. عوارض این دسته از داروها مشمول مشکل گوارشی، بی خوابی، مشکلات جنسی، اضطراب، سرگیجه و خستگی است.

داروهای افسردگی سه حلقه ای

از اولین گونه های دارویی برای درمان افسردگی بودند. چند نمونه از این داروها عبارت است از: آمیتریپتیلین (الاویل)، دسیپارامین (نورپرامین، پرتوفران)، دوکسپین (آداپین، سینکوآن)، ایمیپرامین (تفرانیل)، نورتریپتیلین (آونتیل، پاملور)، پروتریپتیلین (ویواکتیل)، و تریمیپرامین (سورمنتیل).
عوارض جانبی مصرف این داروها مشکلات گوارشی، خشکی دهان، سرگیجه، تغییرات در فشار خون، تغییرات در قند خون، و حالت تهوع هستند.

بازدارنده های مونوآمین اکسیداس MAOIs

از آغازین داروهای مورد استفاده برای درمان افسردگی بودند. MAOIs یک آنزیم، مونوآمین اکسیداس که باعث افزایش سطح شیمیایی بدن به نحوی مرتبطی با افسردگی می‌شود را مسدود می‌کنند. این موارد مانند سروتونین، آدرنالین و دوپامین هستند.
مثال هایی از این دسته عبارت است از: فنلزین (ناردیل)، ترنیلسیپرومین (پارنیت)، ایزوکارباکسازید (مارپلان)، و ترسندرمال سلیگیلین. این دسته از داروها کارکرد خوبی را از خود نشان داده اند اما چندان رایج نیستند. دلیل این امر تداخل دارویی با سایر قرص ها و برخی از غذاهاست. برای نمونه، پنیر مانده و گوشت تاریخ غیر تازه با این داروها تداخل ایجاد می‌کنند.

سایر قرص های افسردگی

بوپروپیون (آپلنزین، ولبوترین) نوع خاصی از قرص های افسردگی است که گمان می‌رود فعالیت های شیمیایی مغز مانند دوپامین و سروتونین را تحت تاثیر قرار دهند. عوارض جانبی آنها معمولا کمتر است. عوارضی مثل: مشکلات گوارشی، سردرد، بیخوابی، اضطراب. بوپروپیون به احتمال کمتری عوارض جنسی و ناتوانی جنسی به نسبت سایر داروهای افسردگی ایجاد میکند.
اسکتامین (اسپراواتو) هم یک نوع خاص از داروهای افسردگی است که گلوتامین را هدف می گیرد. این دارو به صورت اسپری بینی استفاده می شود. عموما از این دارو افسردگی وقتی استفاده می شود که میزان پاسخ دهی به سایر داروها کم بوده است. عوارض جانبی آن مانند بی حسی، گسست (ادراک های عجیب نسبت به فضا و زمان، انگار که چیزها در دنیا واقعی نیستند)، مشکلات فکری، فشار خون بالا هستند. اگر هر یک از این عوارض بروز پیدا کند عموما محدود و مقطعی هستند.

میرتازاپین (رمرون)

داروی خاصی است که اگر چه بر روی سروتونین و آدرنالین اثر می کند اما این کار را از راه تاثیر بر سایر گیرنده های مغزی (نسبت به قرص های افسردگی دیگر) انجام می دهد. معمولا این قرص افسردگی را قبل از خواب مصرف می کنند زیرا باعث ایجاد خواب آلودگی می شود. عوارض محدود آن مشمول خواب آلودگی، افزایش وزن، سطوح بالاتر تریگریسیلید و سرگیجه هستند.
ترازودون (دسیرل)
معمولا همراه با غذا مصرف می شود تا احتمال مشکلات شکمی را کاهش دهند. عوارض جانبی دیگر مانند خواب آلودگی، سرگیجه، تنگی نفس، خشکی دهان، و تاری دید هستند.

داروهای دیگری که همراه با قرص افسردگی مصرف می شوند

قرص های دیگری نیز ممکن است همراه با ضد افسردگی ها تجویز شوند. خصوصا اگر یک بیمار به درمان مقاوم باشد. در زیر فهرستی از داروهایی که همراه با قرص افسردگی تجویز می شوند را می آورم.

ضد روانپریشی ها

چندین داروی خاص ضد روان پریشی نشان داده شده است که در صورت ضعف پاسخ اولیه ، اثرات ضد افسردگی را افزایش می دهد. این موارد شامل آریپیپرازول (Abilify) ، برکسپیپرازول (Rexulti) و کویتیاپین (Seroquel) است. Symbyax ، ترکیبی از داروی ضد روان پریشی اولانزاپین (Zyprexa) و SSRI (Prozac یا فلوکستین) برای افسردگی یا افسردگی مقاوم در برابر درمان در افراد مبتلا به اختلال دو قطبی تأیید شده است.

کربنات لیتیوم

 معمولاً به عنوان اثرات تثبیت کننده خلق و خو در اختلال دو قطبی در نظر گرفته می شود ، مدتهاست که به عنوان یک درمان افزودنی مفید ضد افسردگی برای افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی در نظر گرفته می شود.

داروهای محرک

(مانند لیزدگزامفتامین (ویوانس) یا متیل فنیدیت (ریتالین)) گاهی اوقات “خارج از مصرف اصلی” به عنوان درمان های افزودنی برای برخی از انواع افسردگی استفاده می شوند.

Buspirone (Buspar)

 داروی ضد اضطراب ، همچنین در صورت افزودن به داروی ضد افسردگی ، برای افسردگی مفید است.
پزشک شما ممکن است سایر داروها یا مکمل هایی را که سازمان قضا و دارو برای استفاده در افسردگی تأیید نکرده است ، توصیه یا تجویز کند.

پیشنهادهایی برای چگونگی استفاده بهتر از درمان افسردگی

    روحیه خود را کنترل کنید

. نظارت بر خلق و خو و رفتارهای شما هر از گاهی می تواند به شما کمک کند تا پزشک، افسردگی شما را قبل از اینکه کنترل آن سخت شود، درمان کند. سعی کنید هر هفته الگوهای نوسانات خلقی را مشاهده کنید و اگر سر حال نبودید با پزشک خود تماس بگیرید.

    حمایت اجتماعی خود را تقویت کنید

. اگرچه شما نمی توانید تشخیص افسردگی خود را کنترل کنید ، مواردی وجود دارد که می توانید کنترل کنید. شما می توانید یک سیستم پشتیبانی مثبت برای خود جستجو کنید یا ایجاد کنید. شبکه اجتماعی شما ممکن است از همسر ، اعضای خانواده ، دوستان نزدیک ، همکاران ، سازمان های مذهبی یا گروه های اجتماعی نشات گرفته باشد. پشتیبانی در دسترس است.

    به درمان تجویز شده پایبند باشید

. اثر کامل داروهای ضد افسردگی ممکن است هشت هفته طول بکشد. از دوز دارو صرف نظر نکنید و یا درمان را زود ترک نکنید. اگر داروی افسردگی خود را دقیقاً طبق دستورالعمل مصرف نکنید ، فرصتی عادلانه برای اثر به آن نمی دهید.

    به یک متخصص افسردگی مراجعه کنید

. در طول دوره درمان مهم است که با یک متخصص آموزش دیده صحبت کنید. اگرچه روانشناسان نمی توانند دارو تجویز کنند ، اما آنها در ارزیابی روانپزشکی و روان درمانی به خوبی آموزش دیده اند. شما می توانید هنگام مصرف داروهای ضد افسردگی که توسط پزشک عادی تجویز می شود با یک روانشناس کار کنید.  یا می توانید برای داروهای افسردگی و روان درمانی به روان‌درمانگر مراجعه کنید. سعی کنید شخصی را پیدا کنید که تجربه زیادی در کمک به افراد مبتلا به افسردگی مقاوم در برابر درمان داشته باشد. 

    عادت های خوب ایجاد کنید

. هر روز داروی افسردگی خود را در همان زمان مصرف کنید. یک قرص هفتگی تهیه کنید. گاهی به راحتی می توانید دوز مصرفی خود را فراموش کنید. از آنجایی که مردم گاهی اوقات یک دوز مصرفی را فراموش می کنند ، مطمئن شوید که اگر چنین اتفاقی بیفتد چه باید بکنید.

    عوارض جانبی را نادیده نگیرید. 

عوارض جانبی یکی از دلایل عمده ای است که افراد از مصرف دارو منصرف می شوند. اگر عوارض جانبی دارید ، با روان شناس خود صحبت کنید. ببینید آیا راهی برای به حداقل رساندن یا از بین بردن آنها وجود دارد. با این حال ، به خاطر داشته باشید که ممکن است عوارض جانبی هنگام شروع دارو بدتر باشد. عوارض جانبی اغلب با گذشت زمان کاهش می یابد.

    در صورت تجویز سایر داروها توسط متخصص بهداشت دیگر ، به پزشک خود اطلاع دهید

. برخی از داروها می توانند تداخل مهمی با داروهای ضد افسردگی داشته باشند. اگر از قبل داروی دیگری را مصرف می کنید یا شروع به مصرف می کنید ، به پزشک خود بگویید تا بتواند با خیال راحت درمان شما را کنترل کند.

     مصرف قرص افسردگی خود را بدون اجازه پزشک قطع نکنید

. اگر به هر دلیلی نیاز به قطع مصرف دارو دارید ، ممکن است پزشک بخواهد به تدریج دوز شما را کاهش دهد. اگر ناگهان متوقف شوید ، می توانید عوارض جانبی داشته باشید و افسردگی شما بدتر شود.

    تصور نکنید که در صورت بهبودی می توانید داروی افسردگی خود را متوقف کنید.

اگر احساس می کنید می خواهید داروی خود را کنار بگذارید ، با پزشک خود صحبت کنید. ترک ناگهانی می تواند منجر به علائم مرتبط با قطع دارو و همچنین خطر عود شود.

قرص افسردگی

مهارکننده های جذب مجدد سروتونین (SSRI)

سلکسا سیتالوپرام

Lexapro escitalopram

Paxil ، Paxil CR ، Pexeva paroxetine

Prozac ، Prozac Weekly فلوکستین

ورینوکسستین Trintellix

Viibryd vilazodone

زولفت سرترالین

هشدارها

    با این داروها مصرف نکنید: مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs) و در بعضی موارد تیوریدازین یا اوراپ (پیموزید).

    زنان باید با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خود در مورد خطرات مصرف این داروها در دوران بارداری صحبت کنند.

    اگر مبتلا به گلوکوم زاویه باریک هستید با احتیاط استفاده کنید.

عوارض جانبی مشترک

    حالت تهوع

    لرزش

    عصبی بودن

    مشکلات خوابیدن

    مشکلات جنسی

    تعریق

    تحریک

    احساس خستگی

عوارض جانبی کمتر معمول ، اما جدی

    تشنج

    خونریزی یا کبودی غیرطبیعی

    علائم ترک

از ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود در مورد سندرم سروتونین سوال کنید.

مهارکننده های جذب مجدد سروتونین و نوراپی نفرین (SNRI)

سایبالتا دولوکستین

Effexor ، Effexor XR ونلافاکسین

فتزیما لوومیلناسیپران

پریستیق ، خدزلا دسوانلافاکسین

سوالاتی که می توانید از ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود بپرسید

 

    چه دارویی مصرف می کنم؟

    عوارض جانبی بالقوه چیست؟

    هنگام مصرف داروی افسردگی از چه داروهای تجویزی دیگری باید خودداری کنم؟

    از چه غذاهایی ، گیاهانی (مانند خار مریم) یا داروهای بدون نسخه باید خودداری کنم؟

    چه زمانی باید هر دارو را مصرف کنم؟

    چند بار در روز هر دارو را مصرف می کنم؟

    آیا در صورت بارداری یا شیردهی می توانم داروهای خود را مصرف کنم؟

خلاصه ای از قرص های افسردگی

هشدارها

     با MAOI مصرف نکنید.

     در صورت داشتن مشکلات کبدی یا کلیوی با احتیاط استفاده کنید.

     اگر مبتلا به گلوکوم زاویه باریک هستید با احتیاط استفاده کنید.

عوارض جانبی مشترک

     حالت تهوع

     استفراغ

     دهان خشک

     یبوست

     خستگی

     احساس خواب آلودگی

     سرگیجه

     تعریق

     مشکلات جنسی

عوارض جانبی کمتر معمول ، اما جدی

     افزایش فشار خون

     خونریزی یا کبودی غیرطبیعی

     تشنج

از ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود در مورد سندرم سروتونین سوال کنید.

آسیندین آموکساپین

الاویل آمیتریپتیلین

ماپروتیلین لودیومیل *

دسیپرامین نورپرین

نورتریپتیلین Pamelor

دوکسپین Sinequan

تریم تری پرامین سورمونتیل

توفرانیل ایمی پرامین

پروویتریلین ویواکتیل

* این یک قرص چهار حلقه ای است. سایر موارد ذکر شده سه حلقه ای هستند.

هشدارها

     با MAOI مصرف نکنید.

     اگر مبتلا به گلوکوم زاویه باریک هستید با احتیاط استفاده کنید.

عوارض جانبی مشترک

     دهان خشک

     یبوست

     تاری دید

     خواب آلودگی

     فشار خون پایین

عوارض جانبی کمتر معمول ، اما جدی

     مشکلات ادرار کردن

     گیجی

     غش کردن

     تشنج

     ضربان قلب نامنظم تهدید کننده زندگی

داروهای ضد افسردگی غیر معمول

دزیرل ترازودون

سرزون نفازودون

هشدارها

     اگر از تریازولام ، آلپرازولام ، پیموزید یا کاربامازپین استفاده می کنید ، با MAOI مصرف نکنید.

     مواردی از نارسایی کبدی تهدید کننده زندگی در بیمارانی که نفازودون مصرف می کنند گزارش شده است. به بیماران باید توصیه شود که نسبت به علائم و نشانه های اختلال عملکرد کبد (زردی ، بی اشتهایی ، شکایات دستگاه گوارش ، بی حالی و غیره) هوشیار بوده و در صورت بروز ، آنها را فوراً به روانشناس و روانپزشک گزارش دهند.

     در هنگام مصرف این دارو در صورت نوشیدن الکل یا مصرف باربیتورات احتیاط کنید.

عوارض جانبی مشترک

     دهان خشک

     سرگیجه

     تاری دید

     احساس خواب آلودگی یا خواب آلودگی

     یبوست

عوارض جانبی کمتر معمول ، اما جدی

     نعوظ دردناکی که مدت طولانی طول می کشد

     فشار خون پایین

     غش کردن

     گیجی

     نارسایی کبدی

داروهای ضد افسردگی غیر معمول

هشدارها

     با MAOI مصرف نکنید.

     اگر سابقه شخصی یا سابقه خانوادگی بیماری قلبی یا ریتم قلب نامنظم دارید ، احتیاط کنید.

عوارض جانبی مشترک

     احساس خواب آلودگی یا خواب آلودگی

     افزایش وزن

     سرگیجه

عوارض جانبی کمتر معمول ، اما جدی

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و چهار حلقه ای

ریمرون میرتازاپین

     آگرانولوسیتوز (کاهش تعداد گلبول های سفید خون)

     افزایش کلسترول

     افزایش آنزیم های کبدی

از روانشناس و روانپزشک خود در مورد سندرم سروتونین سوال کنید.

داروهای ضد افسردگی غیر معمول

Wellbutrin ، Wellbutrin SR ، Wellbutrin XL بوپروپیون

هشدارها

     اگر هنگام مصرف این دارو الکل می نوشید ، احتیاط کنید.

     در صورت مصرف لوودوپا احتیاط کنید.

     در صورت تشنج یا مصرف داروهایی که احتمال تشنج شما را بیشتر می کند ، احتیاط کنید.

عوارض جانبی مشترک

     سرگیجه

     یبوست

     حالت تهوع

     استفراغ

     تاری دید

عوارض جانبی کمتر معمول ، اما جدی

     تشنج

تغییرات فشار خون

بازدارنده های مونوآمین اکسیداز (MAOI)

سلسلین Emsam (Skin Patch)

ایزوکارباکس زاید مارپلان

ناردیل فنل زین

ترانیل سیپرومین Parnate

هشدارها

     اگر داروهای دیگری برای افسردگی یا محرک های سیستم عصبی مرکزی یا افسردگی مصرف می کنید ، MAOI مصرف نکنید.

     غذاهای خاصی مانند پنیر ، شراب ، غذاهای پروتئینی کهنه شده یا هر نوع ماده غذایی حاوی تیرامین را مصرف نکنید.

     قرص سرماخوردگی یا ضد احتقان استفاده نکنید.

عوارض جانبی مشترک

     حالت تهوع

     بی قراری

     مشکلات خوابیدن

     سرگیجه

     خواب آلودگی

عوارض جانبی کمتر معمول ، اما جدی

     سردرد

     سکته

     غش کردن

     تپش قلب

نوسان فشار خون

آنتاگونیست N-methyl D-aspartate (NMDA)

اسپراواتو (اسپری بینی) اسکتامین

اطلاعات مهم:

    اسکتامین باید با داروی ضد افسردگی خوراکی مصرف شود.

    اسکتامین فقط در بیمارانی که داروهای افسردگی دیگری را که برای آنها مفید نبوده است ، امتحان کرده اند باید استفاده شود.

    بیماران ممکن است پس از تجویز ، احساس آرامش (خستگی) و گسست (مشکل در توجه ، قضاوت و تفکر) داشته باشند.

    به دلیل این خطرات ، اسکتامین فقط از طریق یک برنامه محدود در دسترس است که Spravato REMS نامیده می شود.

    اسکتامین یک اسپری بینی است که باید در یک مکان مراقبت های بهداشتی که در برنامه REMS تأیید شده است تجویز شود. جایی که ارائه دهنده خدمات بهداشتی می تواند بیمار را برای دو ساعت بعد از هر دوز از نظر آرام سازی و گسست کنترل کند.

هشدارها:

    خطر ایجاد آرامش موقتی (خستگی) و گسست (مشکل در توجه ، قضاوت و تفکر) پس از تجویز.

    ممکن است برای توجه ، قضاوت ، تفکر ، سرعت عکس العمل و مهارت های حرکتی مشکل موقتی ایجاد کند.

    رانندگی یا کار با ماشین آلات را تا روز بعد از یک خواب آرام انجام ندهید.

    ممکن است به نوزاد متولد شده آسیب برساند. بیماران باید با ارائه دهنده خدمات درمانی خود در مورد خطرات مصرف این دارو در دوران بارداری صحبت کنند.

عوارض جانبی مشترک:

    گسست (مشکل در توجه ، قضاوت و تفکر)

    سرگیجه

    حالت تهوع

    خواب آلودگی

    احساس چرخش

    کاهش احساس یا حساسیت

    اضطراب

عوارض جانبی کمتر معمول ، اما جدی:

    افزایش فشار خون

استروئید عصبی گاما-آمینوبوتیریک اسید (GABA) – تعدیل کننده مثبت گیرنده

زولرسو (این دارو به صورت تزریق داخل وریدی تجویز می شود.) برکسانولون

اطلاعات مهم:

    Brexanolone برای درمان افسردگی پس از زایمان (PPD) در بزرگسالان تأیید شده است.

    برکسانولون در اثر تزریق مداوم داخل وریدی (IV) طی 60 ساعت تجویز می شود.

    هنگام تجویز برکسانولون ، بیماران ممکن است دچار خستگی مفرط یا از دست دادن ناگهانی هوشیاری یا تغییر در وضعیت هوشیاری خود شوند.

    به دلیل این خطرات ، برکسانولون فقط از طریق یک برنامه محدود به نام Zulresso REMS در دسترس است. این دارو فقط در یک مرکز بهداشتی درمانی قابل تأیید در Zulresso REMS قابل اجرا است.

    بیماران باید هنگام تجویز برکسانولون کنترل شوند و علائم و نشانه های خستگی مفرط را به ارائه دهنده خدمات بهداشتی گزارش دهند.

    قبل از شروع مصرف برکسانولون ، اگر باردار هستید به پزشک خود اطلاع دهید.

هشدارها:

    خطر ایجاد آرامش (خستگی) و از دست دادن هوشیاری ناگهانی.

    مصرف برکسانولون همراه با مواد افیونی یا داروهای خاص دیگر به نام داروهای کاهش دهنده CNS ممکن است خطرات خستگی یا از دست دادن ناگهانی هوشیاری را افزایش دهد.

    خطر افکار و رفتارهای خودکشی

    برکسانولون می تواند منجر به وابستگی شود (اعتیاد آور).

عوارض جانبی مشترک:

    آرامش (خستگی)

    دهان خشک

    از دست دادن هوشیاری

    گرگرفتگی

عوارض جانبی کمتر معمول ، اما جدی:

    افکار و رفتارهای خودکشی

قرص افسردگی

 افسردگی در کودکان و نوجوانان

مانند بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان نیز می توانند احساس افسردگی کنند. شما باید فرزندان خود را از نظر علائم افسردگی مراقبت کنید. در صورت مشاهده تغییر در رفتار آنها با آنها صحبت کنید. اگر هنوز نگران هستید با ارائه دهنده خدمات روانی کودک خود صحبت کنید.

پروزاک (فلوکستین) و لکساپرو (اسکیتالوپرام) معمولا داروهایی هستند که برای کودکان و نوجوانان تجویز می شوند. در مورد هشدارهای مهم برای کودکان و نوجوانانی که برای افسردگی دارو مصرف می کنند با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید.

هشدارهای مهم

برخی از کودکان و نوجوانان که از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند، ممکن است در هنگام شروع درمان یا تغییر دوز ، به فکر آزار یا خودکشی مبتلا شوند.

در صورت مشاهده موارد زیر با با فرد ارائه دهنده خدمات روانشناسی و روانپزشکی، هات لاین ها مانند ۱۴۸۰ بهزیستی یا ۱۱۵ تماس بگیرید:

    سعی می کند خودش را آزار دهد یا بکشد

    در مورد راه های خاصی که قصد دارند خود را آزار دهند یا خود را بکشد صحبت می کند

    صحبت یا سعی در آسیب رساندن به دیگران

اگر فرد هر یک از این علائم را نشان داد فوراً با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود تماس بگیرید:

    صحبت درباره مرگ یا خودکشی

تغییر در بازی کردن

    غیر طبیعی فعال است

    مشکلات شدیدی در خوابیدن دارد

    خشن یا غیر عادی عصبانی می شود

    آشفته می شود یا نمی تواند آرام بنشیند

در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
اینستاگرام تجربه زیستی را دنبال کنید
این نوشته را به اشتراک بگذارید:
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *