روانشناسی و هنر؛ از ادبیات و موسیقی تا مجسمه سازی

در بخش روانشناسی و هنر، به معرفی و کاوش در برخی از آثار هنری خواهم پرداخت. نمی‌شود زندگی کرد و در پی تجربه‌ زیستی غنی بود، اما از  جام زرین هنر نچشید. آدمی‌زاده از اساس هنر را دوست دارد، زیبایی را دوست دارد، و فرایند پیچیدگی‌های هنری را نیز دوست دارد. بنابراین، این تمایل به نگاه هنرمندانه و هنر می‌تواند در وجود آدمی باشد. ما در مورد کنجکاوی انسان زیاد شنیده‌ایم، در خودمان هم ممکن است متوجه این ویژگی شده‌ باشیم؛ کنجکاوی، میل به دانستن، میل به یادگیری و سر در آوردن از ساز و کار پدیده‌ها و خصوصا پدیده‌های طبیعی، اما از میل به هنر کمتر شنیده‌ایم.

به نظرم می‌آید که میل به هنر بخشی جدایی ناپذیر از کنجکاوی است. ما کنجکاو می‌شویم چرا که رازآلودگی و نظمِ پنهان در پدیده‌ها را ادراک می‌کنیم. فهمِ این موضوع، در کنار درک نسبت به تفاوت‌هایی که هر موجود زنده، متحرک و یا غیر متحرک داراست، ما را کنجکاو می‌کند و برایمان بسیار جالب توجه است. از نظر من این کنجکاوی چه بسا میل به یافتنِ هنرمندی، ظرافت‌ها، پیچیدگی و هم‌آهنگی هر پدیده‌ است.

از منظر تحلیلی نیز، آثار هنری همیشه مورد توجه بوده اند. هنر برای برخی فلاسفه تا بلندای دلیلی برای هستی و زیستن بر شده است. و هر انسانی نیز در طول تجربیات زندگی خود، با هنر مواجه می‌شود. هنر، پیشتر ها معنایی هم‌ارز هنر زیستن داشته است. منظور از هنر در تاریخچه بشر بسیار متغیر بوده است و گستره‌ای از مهارت‌های لازم برای بقا، زیستن و شکوفایی را در بر می‌گیرد. بنابراین، هنر می‌تواند به معنی مهارت‌های مفید هم باشد.

پس سعی کنیم از معانی فراوان و گسترده هنر نیز غافل نباشم. وقتی که صحبت از روانشناسی و هنر می‌کنیم، همان زندگی است. شاید کسی بگوید که اینجا هنر به معنی «مهارت» و «توانمندی» است، اما روانشناسی و هنر در نظر من به معنی زیستن است.

حتی رویا دیدن نیز می‌تواند هنر باشد. وقتی به دنیای درونی خود سفر می‌کنیم، هنرهای نو می‌آموزیم، هنرهایی که با مهارت‌های مناسب برای دنیای بیرونی الزاما یکسان نیست. برای مثال، هر کسی بایست حرفه‌ و مهارتی داشته باشد تا بتواند از راه آن درآمد بدست بیاورد. برای این منظور، او مهارت‌هایی را فرا می‌گیرد و یا در خود و به فراخور شرایط زندگی ایجاد می‌کند. اما حتی یک شخص توانمند نیز ممکن است نسبت به ابزارهایی که برای نگریستن و درک دنیای درونی لازم است، کم اطلاع باشد. به همین جهت، وقتی که ما می‌آموزیم تا پیچیدگی‌های ابعاد گوناگون درونی مان را بهتر درک کنیم، در حال فراگیری نوعی هنر هستیم.

 پس وقتی که از روانشناسی و هنر صحبت می‌کنیم، می‌توانیم معنایی وسیع برای هنر در نظر بگیریم. بیش از اینکه قائل به این میزان کلی گویی باشیم، با در نظر گرفتن هنر نه بعنوان کاری که صرفاً هنرمند خلاق انجام میدهد، بلکه با دیدنِ هنر در عرصه هستی، آن را هم‌ارز زندگی قرار می‌دهیم و می‌کوشیم به تعبیر حافظ قبال اطلس وجودمان از هنر خالی نماند.

روانشناسی و هنر درمانی

کتاب: هنر انسان شدن نوشته کارل راجرز

روانشناسی و هنر هنر انسان شدن نوشته کارل راجرز

کتاب هنر انسان شدن نوشته کارل راجرز را شاید بتوان یکی از خواندنی ترین نوشته های مربوط به روان‌درمانی دانست. راجرز اصولا نوشته‌های تخصصی چندانی ندارد و عمده‌ی نوشته‌ها و تالیفات او قابلیت خوانده شدن توسط عموم را دارند.

در این کتاب، کارل راجرز با همان فروتنی و سادگی همیشگی اش به شرح نگاه انسان‌گرایانه به درمان می‌پردازد. نگاه انسان‌گرایانه بمانند نگاه وجودی یا همان اگزیستانسیال به هیچ وجه متکی بر تکنیک بخصوصی نیست.

در واقع کارل راجرز که تحت نظر روانکاوهای فرویدی تحلیل شده بود و آموزش دیده بود، دنبال کردن راه روانکاوی را بسیار ناکافی دانست. او فعالانه تلاش کرد تا فلسفه و نگاه تازه ای ایجاد نکند بلکه بر روی برخی خصیصه ها به مانند همدلی، شنیدن فعالانه، و پذیرش تاکید کرد.

کتاب: هم‌آفرینی تغییر اثر جان فردریکسن

روانشناسی و هنر هم‌آفرینی تغییر اثر جان فردریکسون

کتاب هم‌آفرینی تغییر، فنون تاثیر گذار درمان پویشی نوشته جان فردریکسون است. این کتاب را شاید بتوان از مفصل‌ترین آثار در زمینه درمان پویشی فشرده کوتاه مدت یا همان ISTDP قلمداد کرد.

جان فردریکسن در این اثر به شرح مختصری از زندگی نامه خود و دشواری هایش در راه درمانگری می‌پردازد. او سپس به شواهد فیزیولوژیکی و عصب شناختی و آخرین یافته های تجربی و پژوهشی در حوزه سلامت روان اشاره می‌کند.

درمان پویشی کوتاه مدت بر اساس مدل احساس، اضطراب و مکانیزم های دفاعی طراحی شده است و از چهره های اثر گذار این حوزه می‌توان به حبیب دوانلو و آلن عباس نیز اشاره کرد.

شعر: حافظ به سعی سایه

روانشناسی و هنر حافظ به سعی سایه

حافظ به سعی سایه، تصحیح هوشنگ ابتهاج متخلص به سایه از دیوان شعر حافظ است. این نسخه را شاید بتوان از جدیدترین آثار تصحیحی بر روی اشعار حافظ دانست.

به نظر من سایه به خوبی شعر حافظ را درک می‌کند و به همین جهت توانسته است برخی از واژه‌ها، مصراع ها و ابیاتی که خوانش آنها دشوار است را به صورت احتمالا درست آنها بازنویسی کند.


کتاب: انسان و سمبل هایش اثر کارل گوستاو یونگ

روانشناسی و هنر انسان و سمبول هایش اثر کارل یونگ

کارل گوستاو یونگ روانکاو و از بنیان گذاران روانشناسی تحلیلی است. یونگ برجسته ترین شاگرد فروید و به تعبیر و گمان بسیاری جانشین حتمی او بود.

پس از چند سال از فراگیری روانکاوی، یونگ که توانسته بود دانش جدید و نگاه تازه فروید را به جامعه جهانی روانشناسی بقبولاند، متوجه محدودیت های فرضیات فروید شد.

کارل یونگ کوشید تا نگاه خاص خودش را پایه گذاری کند و به آن لقب روان‌شناسی تحلیلی داد. روان‌شناسی تحلیلی علاوه بر اذعان به وجود یک ناهشیار فردی، به مفهومی به نام ناهشیار جمعی نیز اشاره دارد.

از منظر یونگ، ناهشیار جمعی دربرگیرنده‌ی نمادهای است که در عمق روان تمامی انسان‌ها فارغ از نژاد و موقعیت جغرافیایی و تاریخچه و زبان و سایر ویژگی هایشان است.

 

کتاب: همزاد اثر فئودور داستایوفکسی

روانشناسی و هنر کتاب همزاد اثر داستایوفسکی
منبع تصویر: ویرامگ

داستایوفکسی بی‌شک از برجسته‌ترین نویسنده‌هایی است که دنیا تا کنون به خود دیده است. فئودور داستایوفسکی نه تنها رمان نویس قهاری است، بلکه از منظر فردریش نیچه، بزرگترین روان‌شناسی است که تا قرن ۱۹ پا بر روی زمین گذاشته است.

کتاب همزاد یکی از آثار مهم و بسیار خواندنی اوست.

کتاب: تفسیر خواب اثر زیگموند فروید

روانشناسی و هنر کتاب تفسیر خواب اثر زیگموند فروید

کتاب تفسیر خواب و یا همان تعبیر رویا نوشته پروفسور زیگموند فروید مهم‌ترین کتاب در حوزه روان‌کاوی است. نگارش این کتاب بخش بزرگی از زندگی حرفه‌ای فروید را دربرگرفته است و او تا پایان عمر سعی در بروز کردن آن داشت.

فروید در این کتاب به شرح فلسفه و نگاه خودش به عالم خواب و رویا می‌پردازد. او با رد کردن نگاه های پیشین نسبت به رویا، نظریه و پرکتیس روانکاوی را بنیان نهاد. روانکاوی را در ابتدا علم تعبیر خواب می‌دانستند زیرا عمده تلاش های فروید مربوط به این زمینه بود.

جمله‌ی معروف او «تعبیر خواب شاهراه ورود به ناهشیار است» به اهمیت پرداختن به رویاها از منظر زیگموند فروید اشاره دارد.

 

 

کتاب: روان‌درمانی اگزیستانسیال، اثر اروین یالوم

روانشناسی و هنر هنر درمان و روان درمانی وجودی
منبع تصویر: فیدیبو

روان درمانی وجودی یا اگزیستانسیالیسم اثر اروین یالوم. نگارنده در این کتاب که منبع اصلی تمامی آثار دیگرش است، به بررسی چهار فاکتور مرگ آگاهی، آزادی، پوچی و مسئولیت پذیری می‌پردازد.

از منظر اروین یالوم، فرهنگ امروزی جامعه غربی به صورت فزاینده‌ای از توجه به فاکتورهای اصیل زندگی دور شده است. او استدلال می‌کند که واپس زدن مرگ آگاهی در کنار سایر فاکتور های وجودی مهم‌ترین افت هایی است که سبب ایجاد بیماری های روانی می‌شود.

 

رزرو وقت روان درمانی

برای رزرو وقت روان‌درمانی لطفا بر روی دکمه رزو وقت تراپیست کلیک کنید و یا به مطالعه بیشتر بر روی مطالب بپردازید.

رزو وقت تراپیست