اختلال شخصیت مرزی چیست

اختلال شخصیت مرزی چیست؟

بررسی اجمالی

اختلال شخصیت مرزی نوعی اختلال سلامت روان است که بر نحوه تفکر و احساس شما در مورد خود و دیگران تأثیر می گذارد و باعث بروز مشکلاتی در زندگی روزمره می شود. این شامل مسائل مربوط به تصویر از خود، مشکل در مدیریت احساسات و رفتار و الگویی از روابط ناپایدار است.

با اختلال شخصیت مرزی، ترس شدیدی از رها شدن یا بی ثباتی دارید و تحمل تنها ماندن را دشوار می دانید. با این وجود، عصبانیت نامناسب، تکانشگری و تغییرات خلقی مکرر ممکن است دیگران را از شما دور کند در حالیکه ممکن است تمایل به روابط عاشقانه و باثبات داشته باشید.

زمان شروع

اختلال شخصیت مرزی معمولاً از اوایل بزرگسالی شروع می شود. به نظر می رسد این وضعیت در جوانترها رایج تر است و ممکن است با افزایش سن به تدریج بهتر شود.

اگر دچار اختلال شخصیت مرزی هستید، دلسرد نشوید. بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال با گذشت زمان با درمان بهتر می شوند و می توانند زندگی رضایت بخشی را تجربه کنند.

شناخت اختلال شخصیت مرزی؛ نشانه ها و زمان مناسب مراجعه

علت اختلال شخصیت مرزی

مانند سایر اختلالات بهداشت روان، علل اختلال شخصیت مرزی به طور کامل شناخته نشده است. علاوه بر عوامل محیطی – مانند سابقه کودک آزاری یا بی توجهی – اختلال شخصیت مرزی ممکن است به موارد زیر مرتبط باشد:

ژنتیک. برخی از مطالعات بر روی دوقلوها و خانواده ها حاکی از آن است که اختلالات شخصیتی ممکن است ارثی باشد یا به شدت با سایر اختلالات بهداشت روان در میان اعضای خانواده مرتبط باشد.
ناهنجاری های مغز. برخی تحقیقات تغییراتی را در مناطق خاصی از مغز نشان داده است که در تنظیم احساسات، تکانشگری و پرخاشگری نقش دارند. علاوه بر این، برخی مواد شیمیایی مغزی که به تنظیم خلق و خو کمک می کنند، مانند سروتونین، ممکن است به درستی عمل نکنند.
عوامل روان‌پویشی. سبک زندگی و مسیر یک فرد در زندگی ممکن است در بروز این اختلال و درمان شدنش اثر گذار باشد. عوامل روان‌پویشی به سرگذشت یک فرد در زندگی اشاره دارد.

اختلال شخصیت مرزی به روایت تصویر و هنر

برخی از مواقع استفاده از ابزارهایی مثل نوشتن، نقاشی کردن، موسیقی ساختن، و سایر ابزارهای هنری می تواند به شناختن و متصل شدن به مشکل و بیماری کمک کند. در این تصاویر زیر، برخی از افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی، از این ابزارها برای به تصویر کشیدن بیماری شان استفاده کرده اند.

در واقع، هر انسانی می تواند از پتانسیل های هنری پیدا یا نهفته در وجود خود برای نزدیک شدن و وصل شدن به بیماری استفاده کند. برای مثال، چیدمان، طراحی، مجسمه سازی، نوع خاصی از حرکات (حتی راه رفتن)، همه و همه می توانند به مثابه یک ابزار هنرمندانه به کار گرفته شوند.

فاکتورهای ریسک

برخی از عوامل مرتبط با رشد شخصیت می توانند خطر ابتلا به اختلال شخصیت مرزی را افزایش دهند. این شامل:

استعداد ارثی. اگر یکی از نزدیکان شما – مادر، پد ، برادر یا خواهر شما – اختلال مشابه یا مشابه داشته باشد، ممکن است در معرض خطر بیشتری باشید.
کودکی پر استرس. بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال گزارش می کنند که در دوران کودکی مورد آزار جنسی یا جسمی قرار گرفته یا مورد غفلت قرار گرفته اند. برخی از افراد در سن جوانی یا داشتن والدین یا سرپرستان با سواستفاده از مواد یا سایر موارد بهداشت روانی، والدین یا مراقبان نزدیک خود را از دست داده یا از آنها جدا شده اند. دیگران در معرض درگیری خصمانه و روابط خانوادگی ناپایدار بوده اند

پیچیدگی های اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت مرزی می تواند به بسیاری از زمینه های زندگی شما آسیب برساند. این می تواند بر روابط صمیمی، شغل، مدرسه، فعالیت های اجتماعی و تصویر از خود تأثیر منفی بگذارد ، در نتیجه:

تغییر یا از دست دادن مکرر شغل
عدم اتمام تحصیلات
چندین مورد حقوقی، مانند زندان
روابط پر از درگیری، استرس زناشویی یا طلاق
صدمه به خود، مانند برش یا سوزش، و بستری مکرر در بیمارستان
درگیر شدن در روابط سو استفاده کننده
حاملگی های برنامه ریزی نشده، عفونت های مقاربتی، تصادفات وسایل نقلیه موتوری و درگیری های بدنی به دلیل رفتارهای تکانشی و پرخطر
اقدام به خودکشی یا انجام خودکشی

علاوه بر این، ممکن است اختلالات بهداشت روان دیگری داشته باشید، مانند:

افسردگی
سو مصرف الکل یا مواد دیگر
اختلالات اضطرابی
اختلالات اشتها
اختلال دوقطبی
اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
اختلال کمبود توجه / بیش فعالی (ADHD)
سایر اختلالات شخصیتی

تشخیص اختلال شخصیت مرزی

اختلالات شخصیتی ، از جمله اختلال شخصیت مرزی ، بر اساس:

مصاحبه دقیق با روانشناس یا ارائه دهنده بهداشت روان

ارزیابی روانشناختی که ممکن است شامل تکمیل پرسشنامه باشد

تاریخچه پزشکی و پرسشنامه

درباره علائم و نشانه های خود بحث کنید

تشخیص اختلال شخصیت مرزی معمولاً در بزرگسالان انجام می شود نه در کودکان یا نوجوانان. دلیل این امر آنست که به نظر می رسد علائم و نشانه های اختلال شخصیت مرزی با بزرگتر شدن و بلوغ کودکان از بین می رود.

راه های مناسب برای درمان اختلال شخصیت مرزی

بهبودی از اختلال شخصیت مرزی زمان بر است

یادگیری مدیریت احساسات ، افکار و رفتارهای شما زمان بر است. بیشتر افراد به طور قابل توجهی پیشرفت می کنند، اما ممکن است همیشه با برخی از علائم اختلال شخصیت مرزی دست و پنجه نرم کنید. ممکن است مواردی را تجربه کنید که علائم شما بهتر یا بدتر باشد. اما درمان می تواند توانایی عملکرد شما را بهبود بخشد و به شما کمک کند احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید.

شما در صورت مشورت با یک روان‌شناس که تجربه درمان اختلال شخصیت مرزی را دارد، بهترین شانس موفقیت را دارید.

رزرو وقت روان درمانی برای اختلال شخصیت مرزی

برای رزرو وقت روان درمانی برای درمان اختلال شخصیت مرزی از راه روان‌شناسی، می توانید به صفحه رزرو مراجعه کنید. همچنین می توانید برای مطالعه بیشتر درباره اضطراب، و زمان مناسب برای مراجعه به روان درمانگر به صفحات مربوط بروید. مثل همیشه، پادکست تجربه زیستی هم در دسترس شماست.

منبع: مایوکلینیک

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pocket
WhatsApp
Email
Pinterest
1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *