مشاوره پیش از ازدواج: ضرورت ها، نتایج و هزینه

مشاوره پیش از ازدواج: زمان شروع، ضروریت ها و هزینه

مشاوره پیش از ازدواج نوعی درمان زوجی است که میتواند به شما و همسر آینده تان کمک کند تا برای ازدواج آماده شوید. هدف از این درمان این است که به شما و همسر آینده تان کمک کند تا چندین مسئله مهم را بررسی کنید، از جمله مالی، فرزندان، نقشها، تصمیمگیری، خانواده و غیره تا با هم همراستا باشید. همچنین میتواند به شناسایی نقاط تعارض بالقوه کمک کند و به شما و همسر آینده تان ابزارهایی را برای حل موفق آنها بدهد. مشاوره پیش از ازدواج قصد دارد به شما کمک کند تا پایه ای قوی برای ازدواج بسازید.

برخی از ابعاد مختلف مشاوره پیش از ازدواج عبارتند از:

  انواع مشاوره پیش از ازدواج: براساس روان درمانگر یا روانشناسی که درمان را ارائه میدهد، ممکن است روشهای مختلف درمان زوجی، مانند رفتاردرمانی، شناختیرفتاری، روانکاوی، شخص محور، گروهی و خانوادگی به کار گرفته شود.

  روشهای مشاوره پیش از ازدواج: در مرحله اول مشاوره پیش از ازدواج، شما و همسر آینده تان مورد ارزیابی قرار میگیرید، هر دو به صورت جداگانه و با هم. در طول درمان، هر دو نفر باید تجارب و رخدادهای زندگی خود را به اشتراک بگذارید، که میتواند به روشن شدن انتظارات و انگیزه های شما در یک رابطه کمک کند. همچنین باید درباره جنبه های مهم یک ازدواج صحبت کنید و بستر مناسب را برای حل تعارضات فراهم کنید.

فواید مشاوره پیش از ازدواج: براساس تحقیقات

  فواید مشاوره پیش از ازدواج: براساس تحقیقات، زوج هایی که مشاوره پیش از ازدواج را تجربه میکنند، ۳۰ درصد بیشتر احتمال دارد که ازدواج آنها موفق باشد و طلاق نگیرند نسبت به زوج هایی که این کار را نمیکنند. علاوه بر این، زوجهایی که مشاوره پیش از ازدواج را انتخاب میکنند، آن را خیلی مفید میدانند و نسبت به درخواست کمک در آینده نگرش مثبتتری دارند. فواید مشاوره پیش از ازدواج فقط برای زمان کوتاه پیرامون عروسی نیست، بلکه برای سالهای آینده در طول ازدواج نیز هست.

  مؤثر بودن مشاوره پیش از ازدواج: مؤثر بودن مشاوره پیش از ازدواج به چند عامل بستگی دارد، از جمله تعهد و همکاری زوجها، مهارت و تجربه روان درمانگر یا روانشناس، سازگاری و رابطه بین زوجها و روان درمانگر یا روانشناس، و محتوا و ساختار جلسات مشاوره. هرچند که شواهد علمی نشان میدهد که مشاوره پیش از ازدواج به طور کلی مؤثر است، ولی همچنان نیاز به تحقیقات بیشتر درباره عوامل مؤثر بر آن وجود دارد.

  علل نیاز به مشاوره پیش از ازدواج: برخی از عللی که ممکن است باعث شود که یک زوج به مشاوره پیش از ازدواج نیاز داشته باشد عبارتند از: دیدگاههای متفاوت درباره پول، فرزندان، خانواده، خودمحور بودن یک یا هر دو نفر، تعارضات فرهنگی یا دینی، تاریخ سوء استفاده یا خشونت، تاریخ طلاق یا مرگ همسر قبلی، تاریخ اختلالات روانی یا مصرف مواد، وجود فشار یا شک در رابطه .

  چالش های مشاوره پیش از ازدواج: برخی از چالش هایی که ممکن است در مشاوره پیش از ازدواج روبرو شود عبارتند از: عدم تعهد یا همکاری زوجها، عدم تطابق با روان درمانگر یا روانشناس، عدم دسترسی به منابع مالی یا زمانی، عدم پذیرش وجود مشکلات در رابطه، ترس از برچیدن رابطه، وجود نگرشهای منفی درباره مشاوره .

مشاوره پیش از ازدواج میتواند به زوجهای قصد ازدواج دارند کمک کند تا برای آینده خود آماده شوند و رابطه ای سالم و قوی داشته باشند. با وجود فواید زیاد این نوع درمان، همچنان نیاز به تحقیقات بیشتر درباره عوامل مؤثر بر آن و روشهای بهبود آن وجود دارد.

مشاوره پیش از ازدواج چند جلسه طول می کشد؟

به طور متوسط، مشاوره پیش از ازدواج ۵ تا ۱۰ جلسه طول میکشد و معمولاً هر هفته یا هر دو هفته یک بار برگزار میشود. زمان و تعداد جلسات ممکن است بستگی به روان درمانگر یا روانشناس و زوج داشته باشد. جلسات معمولاً با حضور هر دو نفر انجام میشود، ولی روان درمانگر یا روانشناس ممکن است با هر نفر به صورت جداگانه هم ملاقات کند.

به نظر شما مشاوره پیش از ازدواج برای همه زوجهایی که قصد ازدواج دارند لازم است؟

این سوال به نظرات شخصی بستگی دارد. برخی از زوجها ممکن است فکر کنند که مشاوره پیش از ازدواج برای آنها لازم نیست چون رابطه ای سالم و قوی دارند و مشکلات خود را به خوبی حل میکنند. برخی دیگر ممکن است فکر کنند که مشاوره پیش از ازدواج برای آنها لازم است چون رابطه ای با چالشهای زیاد دارند و نیاز به کمک و راهنمایی دارند. و برخی دیگر ممکن است فکر کنند که مشاوره پیش از ازدواج برای همه زوجهایی که قصد ازدواج دارند لازم است چون میتواند به آنها کمک کند تا برای آینده خود آماده شوند و رابطه ای سالمتر و قویتر داشته باشند.

به عبارت دیگر، در این مورد جواب قطعی وجود ندارد. هر زوج باید براساس شرایط خود تصمیم بگیرد که آیا مشاوره پیش از ازدواج برای آنها مناسب است یا نه. البته تحقیقات نشان میدهد که مشاوره پیش از ازدواج فواید زیادی دارد و میتواند به افزایش رضایت، تعامل، اعتماد، وفاداری، حل تعارض، و کاهش خطر طلاق در زوجها کمک کند . پس شاید خوب باشد که حتی زوجهای سالم و قوی هم در نظر داشته باشند که مشاوره پیش از ازدواج میتواند به بهبود رابطه شان کمک کند.

چه زمانی بهتر است مشاوره پیش از ازدواج را شروع کرد؟

به طور رسمی قاعدهای مشخص درباره زمان شروع مشاوره پیش از ازدواج وجود ندارد. در حالی که بسیاری از زوجها ترجیح میدهند که چند هفته یا ماه قبل از عروسی به مشاوره بروند، شما نمیتوانید خیلی زود شروع کنید. تحقیقات نشان میدهد که زوج هایی که به مشاوره پیش از ازدواج میروند، ۳۰ درصد بیشتر احتمال دارد که ازدواج موفق و پایدار داشته باشند نسبت به زوجهایی که این کار را نمیکنند.

پس شاید بهتر باشد که هر چه زودتر به مشاوره بروید. شما میتوانید مشاوره پیش از ازدواج را زمانی که شروع به فکر و صحبت درباره ازدواج میکنید، شروع کنید. بهتر است حداقل شش ماه قبل از عروسی به مشاوره بروید. البته زمان و تعداد جلسات ممکن است بستگی به روان درمانگر یا روانشناس و زوج داشته باشد.

چگونه میتوان یک روان درمانگر یا روانشناس مناسب برای مشاوره پیش از ازدواج پیدا کرد؟

برای پیدا کردن یک روان درمانگر یا روانشناس مناسب برای مشاوره پیش از ازدواج، میتوانید از چندین راه استفاده کنید:

  از توصیه های دیگران استفاده کنید. میتوانید از زوج هایی که تجربه مشاوره پیش از ازدواج دارند، از خانواده، دوستان، همکاران خود بپرسید که چه کسی را به شما توصیه میکنند.

  به روش و تجربه روان درمانگر یا روانشناس توجه کنید. بستگی به نوع درمان زوجی که شما و همسر آیندهتان نیاز دارید، ممکن است بخواهید یک روان درمانگر یا روانشناس با روش و تجربه خاص را انتخاب کنید. برای مثال، اگر شما و همسر آیندهتان دارای تعارضات فرهنگی یا دینی هستید، ممکن است بخواهید یک روان درمانگر یا روانشناس با آگاهی و حساسیت نسبت به این مسائل را پیدا کنید.

  به سازگاری و رابطه با روان درمانگر یا روانشناس توجه کنید. شما و همسر آینده تان باید با روان درمانگر یا روانشناس خود حس خوب و اعتماد داشته باشید. شما باید بتوانید با آن فرد صادق و باز باشید

چه هزینه ای برای مشاوره پیش از ازدواج باید پرداخت کرد؟

هزینه مشاوره پیش از ازدواج بستگی به چندین عامل دارد، از جمله فردی که مشاوره را ارائه میدهد، مکانی که آنها واقع هستند، و سایر عوامل. هزینه مشاوره پیش از ازدواج به همان اندازه جلسات دیگر روان درمانی است. البته برخی مراکز ممکن است هزینه بیشتری برای انجام تست های تخصصی و تفسیر آن دریافت کنند. بسیاری از زوجها حداقل پنج جلسه مشاوره را انجام میدهند.

به صورت حضوری یا آنلاین خدمات روان درمانی بگیرید

کانال تلگرام تجربه زیستی

Twitter
Telegram
Pocket
WhatsApp
Email
به این مطلب امتیاز دهید post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *