بهترین روانشناس تهران؛ روانکاوی، وجودی و یکپارچه نگری

بهترین روانشناس تهران
خلاصه

بهترین روانشناس تهران کسی است که بهترین ارتباط را با شما برقرار می کند.

روانشناس خوب، همه جانبه نگر است.

تحقیقات نشان داده است که عملکرد و اثرگذاری روانشناس خوب، ربطی به تحصیلات او ندارد.

بهترین روانشناس کسی است که درمان خاص شما را طراحی میکند.

رویکرد درمانی مناسب شما از راه بررسی مشخص میشود.

برای زوج درمانی بهتر است هر دو با هم مراجعه کنید.

در خانواده درمانی نیاز به انعطاف بیشتری وجود دارد.

فهرست مطالب

چه موقعی به روانشناس مراجعه کنید؟

معمولا قبل از اینکه به فکر یافتن بهترین روانشناس تهران بیافتید. یکی از سوالات مهم که بسیاری از افراد از خودشان می پرسند، این است که آیا باید به روانشناس مراجعه کنند؟ و اگر این کار را انجام دهند، چه چیزی در انتظار آنهاست؟ شاید نگاهی به این مقاله بتواند پاسخ برخی از سوالات شما را بدهد. در مجموع، مراجعه به روانشناس می تواند در این موارد مفید باشد: موقعی که احساس پریشانی درونی می کنید. موقعی که در یک مرحله از زندگی احساس درجا زدن دارید. مشکلات در کار و با همکاران یا کارفرمایان.

مواقعی که یک شخص احساس پریشانی میکند، به جنبه های درونی او و احساسات و افکارش باز می گردد. گاهی مشکل در ارتباط با دیگران است. برای نمونه، ارتباط با همسر و فرزند(ان)، تعامل در محیط کاری، و یا تحصیلی. مراجعه به روانشناس می تواند کارگشا باشد. همچنین، اگر بواسطه یک تغییر در زندگی (محیط زندگی، برنامه ریزی برای آینده، جابجایی، و غیره) دچار نگرانی و سردرگمی شده اید. پیشنهاد می شود که مراجعه به روانشناس را مدنظر قرار دهید.

در اولین جلسه مشاوره روانشناسی انتظار چه چیزی را باید داشته باشید؟

در اولین جلسه ای که به یک دکتر و روانشناس خوب مراجعه می کنید، عموما در مورد شرح مشکل و موضوع مراجعه صحبت خواهید کرد. بسیاری از افراد از قبل تلاش می کنند مشکل را حسابی در سر خورد دوره کنند. و به سوالات احتمالی فکر کنند. این موضوع می تواند مفید باشد. اما مخاطراتی نیز به دنبال دارد. برای مطالعه بیشتر به اینجا نگاه کنید.

برخی از روانشناسان در همان جلسه اول ممکن است نیاز به انجام برخی تست ها را ضروری تصور کنند. شخصا در کار خودم به ندرت به انجام تست رجوع می کنم. و ترجیح می دهم تا از خود شما بشنوم که موضوع چیست؟ و با ویژگی های خاص خود شما آشنا بشوم. تمامی تست های موجود عموما در نظر من ناکافی هستند. و خود شما بهترین شخص برای توضیح موضوع هستید.

آیا روانشناس حرفه ای می تواند شخصیت شما را با یک نگاه تشخیص دهد؟

واقعیت این است که برخی از نشانه ها در همان نگاه اولیه هم قابل تشخیص هستند. برای نمونه شخصی که خیلی خموده و ناراحت به نظر می رسد. ممکن است دچار حزن و اندوه باشد. و یا شخصی که رنگ و روی پریده دارد. و یا لب هایش خشک شده اند. پاهایش تکان می خورند. ممکن است دچار اضطراب باشد.

اما این ها هیچ کدام شخصیت و سرگذشت شما را مشمول نمی شود. اگرچه یک روانشناس ممکن است ابزارهایی برای درک بهتر شما در اختیار داشته باشد و مهارت های لازم را بداند. اما عموما حتی بهتر است که حدس و گمان هایش را با خود شما در میان بگذارد. و در ذهن خودش نتیجه گیری نکند. به همین جهت، بهتر است بجای تلاش برای خبر گرفتن از سرِّ درون بواسطه رنگ رخساره، خودمان با هم گفت و گو کنیم.

ویژگی های بهترین روانشناس تهران چیست؟

اغلب افراد وقتی که در گوگل جست و جو می کنند، از عباراتی مانند روانشناس خوب، بهترین روانشناس، بهترین مشاور و رروانشناس، دکتر روانشناس خوب و عبارات این چنینی استفاده می کنند. در اکثر مواقع آنچه که با جست و جو بدست خواهید آورد، چیزی فراتر از یک نوشته تبلیغاتی نخواهد بود. برای نمونه می توانید نگاه کنید به ویژگی های یک روانکاو خوب، بهترین روانکاو، راهنمای انتخاب درمانگر پویشی تا در این باره بیشتر بدانید.

عباراتی مانند بهترین روانشناس تهران و یا بهترین دکتر روانشناس تهران احتمالا عموما بواسطه نگرانی و نیاز شما برای یافتن یک متخصص که بتواند مشکل شما را درمان کند، به ذهن تان می آیند. اما آنچه بایست بدانید این است که هیچ جایی نه در کشور ما بلکه در کل دنیا وجود ندارد که بواسطه گواهی و یا رتبه بندی بتواند مشخص کند که چه کسی بهترین و کاردان ترین است؟

از کجا بهترین روانشناس تهران را پیدا کنید؟

عموما اکثر افراد صرفا جست و جو می کنند. و به وبسایت هایی برخورد می کنند که در مقابل دریافت وجه و هزینه، نام یک روانشناس  و یا مرکز مشاوره را در فهرست بهترین ها قرار می دهند. در واقعیت، این فهرست ها صرفا بر مبنای هزینه پرداختی تهیه شده اند. و هیچ معنای دیگری ندارند.

اگرچه تبلیغات در هر زمینه ای میتواند مفید باشد و یک روانشناس و یا روانکاو خوب و حرفه ای هم می تواند برای خودش تبلیغات کند. اما باید توجه کنید که اگر صرفا از این روش برای یافتن یک متخصص استفاده میکنید. احتمالا دکتر روانشناسی را خواهید یافت که در یک سایت بخصوص بر روی کلیدواژه ای که شما جست و جو کرده اید، تبلیغ کرده است. همین!

آیا بهترین روانشناس تهران الزاما مدرک بخصوصی دارد؟

یکی از موضوعات داغ حال حاضر حوزه روان درمانی در دنیا، این است که چگونه می توانیم بر اساس ویژگی های یک روانشناس، متوجه شویم که سرانجام فرایند درمانی چگونه خواهد شد؟ واقعیت آن است که مدل جامعی در حال حاضر وجود ندارد. اما شاید ذکر برخی از بررسی ها بتواند روشن کننده باشد.

در یکی از بحث برانگیز ترین بررسی ها که چندین بار نیز تکرار شد. مشخص شده است که مدرک، میزان دوره های سپری شده، رویکرد درمانی، جنسیت، سال های انجام کار تخصصی، و پایبندی به متد درمانی در مجموع تنها ۱٪ از نتایج درمان را پیش بینی می کنند.

اگر مدرک ملاک کافی نیست، پس چه چیزی هست؟

حال سوالی که ذهن محققان را مشغول کرده این  است که اگر مدرک و دانشگاهی که یک شخص در آن تحصیل کرده هیچ معنا و ملاک تعیین کنندگی را دارا نیستند. پس چگونه باید ثمربخشی کار یک درمانگر را بررسی کرد؟ پاسخ به این سوال عموما جواب های نسبتا یکسانی داشته است.

مشاور و روانشناسی می تواند به طور پیوسته از اثربخشی و کارایی بالا برخوردار باشد که از فیدبک در کار خود استفاده کند. درمان های مبتنی بر فیدبک feedback-informed treatments عموما مفهومی را در درون خود به صورت نهادینه قرار داده اند که deliberate practice و یا تمرین سنجیده نام دارد.

بهترین روانشناس حتما از درمان های مبتنی بر فیدبک استفاده میکند

خیلی ساده و مختصر، درمان مبتنی بر فیدبک یعنی یک متخصص روانشناس که به او مراجعه کرده اید، نسبت به مطالعه بیشتر، مشورت گرفتن از همکاران (سوپرویژن)، بررس کیفی و کمی ثمرات کار درمانی خودش، و انجام تمرین های شخصی مانند بهشیاری، مثبت اندیش است. درمانگرهایی که از تمرین سنجیده یا تمرین تعمدی و هدفمند استفاده می کنند. درست مانند جراح ها، بسکتبالیست ها، شطرنج بازها، آشپزها و سایر افرادی که پیوسته به دنبال بهبود کار خود هستند. به احتمال بیشتری قادر به کمک رسانی به شما هستند.

برای نمونه، یکی از ملزومات انجام چنین کاری این است که یک متخصص در طی فاصله بین جلسات، به گفته ها و شنیده ها، فرمول بندی مشکل، پیدا کردن راه حل، مرور جلسات گذشته در ذهنش، و برنامه ریزی و طرح ریزی برای جلسات آینده پایبند باشد. در غیر این صورت، احتمالا یک روانشناس فارغ از مدرک و مدارجی که طی کرده، بر روی گمان و تشخیص خودش پافشاری می کند. و نسبت به یادگیری های تازه ذهن بسته ای پیدا خواهد کرد. و همچنین گوهر کنجکاوی نیز از او رویگردان خواهد شد.

بهترین روانشناس تهران
آیا این عکس شبیه تصور شما از روانشناس است؟

کدام رویکرد درمانی بهتر است؟ روانکاوی، اگزیستانسیالیسم و یا رویکردهای شناختی

احتمالا بسیاری از افراد نام برخی از رویکردهای درمانی را  شنیده اند. برای نمونه، درمان روانکاوی بواسطه شهرت بنیان گذاران آن، افرادی مانند زیگموند فروید، کارل یونگ، آلفرد آدلر، اوتو رنک، و سایرین، نام معتبری در زمنیه روانشناسی برای خود بدست آورده است. از سوی دیگر، درمان های متاخر تر مانند رویکرد وجودی عموما با افرادی   همچون اروین یالوم، رولو می، و فلاسفه ای مثل مارتین هایدگر  شناخته شده است.

بهترین روانشناس تهران رویکرد خاصی دارد؟

در این بین، رویکردهایی مانند رویکرد شناختی و رفتاری، طرحواره درمانی و اکت، از جانب روانشناس ها با اقبال چشمگیری مواجه شده اند. واقعیت این است که همانطور که پیشتر گفته شد، الزاما یک رویکرد و پایبندی به یک رویکرد قادر به پیش بینی نتیجه مشاوره و روان درمانی نخواهد بود. مهم تر از این موارد، روحیه درمانگر و روانشناس برای بررسی  و شناخت همه جانبه مشکل است. به همین جهت، هرچند هر روانشناسی ممکن است وسوسه شود تا رویکرد خود را بهتر و کارآمدتر معرفی کند. اما اینجا بایست بگویم که رویکرد درمانی هیج اهمیت بخصوصی ندارد.

کدام رویکرد درمانی روانشناسی مناسب شخص شماست؟

این سوال بسیار خوبی است! من در کار خودم سعی میکنم رویکرد یکپارچه نگر داشته باشم. رویکردهای یکپارچه نگر، به تمامی جنبه های جسمی، روانی، سبک زندگی، معنوی و هر موضوعی  که در زندگی شما حضور دارد، توجه می کنند. عموما درمانی مناسب شماست که برای شخص شما طراحی شده باشد.

در واقع، اگرچه اتکا به یک و یا چند رویکرد می تواند کارآمد باشد، اما هیچ کسی الزاما به طور کامل از یک رویکرد صرف بهره مند نمی شود. به همین منظور، از نظر من بهترین رویکرد آن است که بواسطه آن شما بتوانید آزادانه و از سر کنجکاوی و اشتیاق در درون خودتان کاوش کنید.

چند توصیه کاربردی برای یافتن بهترین روانشناس تهران که مناسب شماست

تا اینجا سعی کردم توضیح بدهم که چرا عبارت بهترین و یا خوب که در دنباله یک شغل و حرفه می آیند، الزاما معنای دقیقی ندارند. بنابراین، بهترین روانشناس و متخصص روان درمانی کسی است که شما با او احساس راحتی می کنید. اغلب افراد به صورت ناهشیارانه در جلسات اول سعی میکنند که درمانگر خودشان را ارزیابی کنند.

این ویژگی ذاتی ذهن آدمی است که همواره مشغول آزمون کردن و بررسی و مقایسه است. یک روحیه کارا در یافتن بهترین روانشناسی که مناسب شماست این است که سعی کنید خیلی راحت نظر خودتان را به او بگویید. عموما شخصا از کسانی که با آنها ملاقات میکنم، در پایان جلسه اول نظرخواهی میکنم. این نظر خواهی برای آن است که به شخص مراجعه کننده یادآور شوم که او میتواند افکار و احساساتش را با من در میان بگذارد.

افکار و احساسات خودتان را به مشاور روانشناس بگویید

هر چه فکر میکنید در درون تان می گذرد را با مشاور در میان بگذارید. اگر احساس میکنید که مشاور حرف شما را فهمیده و شنیده، که خیلی خوب. اگر احساس میکنید که بخشی از مشکل شما و انتظارات و تصوراتی که داشتید برآورده نشده است، حتما این موضوع را در میان بگذارید. انجام این کار به شما و روانشناس کمک می کند تا ذهنیت های مشترک و دقیقی داشته باشید. و با افکار و احساساتی که در جلسه حاضر هستند، آشنا بشوید.

اگر نیاز دارید بدانید چند جلسه برای مشاوره با روانشناس لازم است، حتما بپرسید

کنجکاوی، نیاز به برنامه ریزی، در نظر گرفتن شرایط زندگی، و دلایل دیگر ممکن است باعث شود که شما بخواهید بدانید چه موقعی درمان به سرانجام می رسد. عموما پس از چند جلسه اول، روانشناس و مشاور می توانید تخمین نسبی از مدت زمان لازم برای طول درمان به شما ارائه کند. پس خیلی راحت اگر لازم می دانید، این موضوع را پیش بکشید و سوال بپرسید.

روانشناس چه سوالاتی از شما خواهد کرد؟

برخی از افرادی که برای مشاوره مراجعه می کنند، منتظر می مانند تا روانشناس از آنها پیوسته سوال بپرسد. جلسه روان درمانی مانند مصاحبه استخدامی و یا یک مصاحبه ارزیابی صرف نیست. درست به مانند یک دیالوگ و گپ و گفت خوب و سازنده، در این نوع ملاقات نیز حضور فعالانه هر دو نفر می تواند گره گشا باشد. پس از توانمندی های خودتان برای شرکت در دیالوگ و گفت و گویِ درمانی استفاده کنید و تصور نکنید که روانشناس باید از شما سوالات پیاپی بپرسد.

آیا به صورت حضوری به روانشناس مراجعه کنید و یا آنلاین؟

طبیعتا مراجعه حضوری می تواند منافع بیشتری داشته باشد، اما ابزار خارق العاده مراجعه آنلاین را نیز خصوصا در شرایطی که دسترسی به روانشناس دشوار است حتما مدنظر قرا دهید. برای آشنایی بیشتر با این موضوع، به این نوشته نگاه کنید

بهترین روانشناس تهران
رابین ویلیامز در نقش یک درمانگر

زوج درمانی و خانواده درمانی

یکی از موضوع های بسیار پر مراجعه و پر طرفدار در حیطه روانشناسی، زوج درمانی و خانواده درمانی است. زوج درمانی، مشاوره پیش از ازدواج و تست هایش، و خانواده درمانی برای بسیاری از افراد خصوصا پس از دوره طولانی مختل شدن سبک معمول زندگی توسط کرونا، به امری مهم تبدیل شده است. توجه داشته باشید که الزاما یک روانشناس که در حوزه مشکلات فردی کار می کند، در زمنیه مشاوره پیش از ازدواج و خانواده درمانی تخصص ندارد.

بهترین کار این است که از روانشناس به صورت مشخص در این زمنیه سوال کنید. من در کار خودم برای ملاقات با زوج ها و یا کسانی که قصد ازدواج دارند، و همچنین افرادی که برای مشکلات خانوادگی مراجعه می کنند، فاکتورهای مشخصی را بررسی میکنم. چنانچه این معیارها وجود داشته باشد، می فهمم که توانایی کمک کردن به افرادی که مراجعه کرده اند را دارا هستم. به همین جهت، پیش از رزرو وقت، در این زمنیه سوال بپرسید تا با خیال راحت به روانشناس مراجعه کنید.

برای جلسات زوج درمانی به صورت فردی بیایید یا هر دو همدیگر؟

اگر این امکان برای شما وجود دارد که به صورت دوتایی به روانشناس مراجعه کنید، این کار می تواند بهتر باشد. شخصا به این نتیجه رسیده ام که به ندرت نیاز است جلسات فردی برگزار شود و اگر با همدیگر مراجعه کنید، راحت تر می توان درباره چند و چون موضوع صحبت کرد. برخی از مواقع، خصوصا زوج هایی که مشکل ارتباطی دارند و یا یکی از آنها کمتر اجازه صحبت کردن و یا دیده شدن به دیگری را می دهد، تصمیم می گیرند که به صورت جدا مراجعه کنند.

این موضوع ممکن است برخی را وادارد که تصور کنند اگر با همسر خود به پیش روانشناس و مشاور بیایند، احتمالا نمی توانند حرف شان را بگویند. و تحت تاثیر شریک زندگی خود در گفت و گو به حاشیه رانده می شوند. نگرانی شما اگرچه که بجاست. و احتمالا دغدغه مهمی برایتان است. اما نگران نباشید. یک روانشناس حرفه ای تمام تلاشش را می کند تا نسبت به این موارد غافل نباشد و به آنها توجه کند.

مشاور روانشناس خوب کودک و نوجوان و خانواده درمانی

در زمینه کودک و نوجوان، بهتر آن است که در جلسات مشاوره همگی اعضا خانواده در صورت لزوم حضور پیدا کنند. برای نمونه ممکن است مشاور کودک و نوجوان تشخیص دهد که نیاز به صحبت کردن با خود نوجوان و یا کودک را دارد. و برای چند جلسه به حضور والدین چندان نیازی نیست. پس از پیشرفت درمان، ممکن است حضور اعضای دیگر خانواده منافع بیشتری برای بهبودی مشکل داشته باشند.

در مجموع بهتر است که به صورت انعطاف پذیر به جلسات خانواده درمانی نگاه کنید تا در صورت لزوم بتوانید در آن شرکت کنید. در نظر داشته باشید که گاهی لازم است یکی از اعضا بیشتر با روانشناس صحبت کند. او ممکن است با این شیوه راحت تر باشد. و بتواند با خیال آسوده و به دور از نگرانی، به درون خودش و نوع ارتباطش با دیگران نگاه کند. پس در این زمنیه ها یک توصیه خوب، صبوری به خرج دادن است.

رزرو وقت روان درمانی و مشاوره روانشناسی

برای رزرو وقت می توانید به صفحه رزرو مراجعه کنید و یا با شماره تلفنی در که در سایت است، تماس بگیرید. پادکست روانشناسی تجربه زیستی هم می تواند مطالب شنیدنی برای شما داشته باشد. پس لطفا به آن هم سری بزنید.

با تجربه زیستی در شبکه های اجتماعی همراه باشید

تجربه زیستی را در تلگرام، فیسبوک،و اینستاگرام دنبال کنید و از آخرین مطالب روانشناسی باخبر شوید. همچنین، می توانید این مطلب را در شبکه های اجتماعی همرسانی کنید.

بهترین رویکرد روانشناسی چیست؟

بر اساس پژوهش های انجام شده، رویکرد درمانی کمتر از یک درصد از نتایج درمان را پیش بینی می کند. بنابراین، رویکرد درمانی چندان اهمیت بالایی ندارد.

چگونه یک متخصص روانشناسی خوب پیدا کنید؟

شاید ساده ترین راه، پرس و جو از کسانی باشد که به روانشناس مراجعه کرده اند. جست و کردن به صورت تخصصی به جهت یافتن روانشناسی که دانش و مهارت کافی را برای حل مشکل شما دارد، می تواند کمک کننده باشد.

جلسات روانشناسی هر چند وقت یکبار انجام می شود؟

امروزه مرسوم است که جلسات به صورت هفتگی انجام می شوند. البته ممکن است در برخی مواقع تعداد جلسات و فشردگی آنها بیشتر یا کمتر هم بشود.

مدرک تخصصی یک روانشناس خوب جیست؟

از انتهای دوره کارشناسی ارشد، روانشناس ها پس از طی کردن دوره های لازم، وارد فضای درمانی می شوند. از اینجا به بعد، تخصص مهم تر از مدرک می شود. تحقیق های روان درمانی هم این موضوع را ثابت می کند که مدرک اهمیت بخصوصی در پیش بینی اثربخشی درمان ندارد (کمتر از ۱٪).

کانال تلگرام تجربه زیستی

Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Email
Telegram
Pocket
Facebook
Reddit
به این مطلب امتیاز دهید post